دولت به جای کاهش روی کاغذ تورم را واقعاً حل کند

دولت به جای کاهش روی کاغذ تورم را واقعاً حل کند
دی ۱۶, ۱۳۹۶
140 بازدید

آمارهای ارائه شده در بخش اقتصاد بر پایه مبانی علمی مطرح می‌شود؛ اما این آمارها کامل و در همه‌جا، نشان دهنده وضع واقعی کشور و زندگی مردم نیست؛ بنابراین، در این میان، مشکلی وجود دارد که باید آن را شناخت و حل کرد. بنابر آمارها، تورم از چند ده درصد به زیر ده درصد رسیده، […]

آمارهای ارائه شده در بخش اقتصاد بر پایه مبانی علمی مطرح می‌شود؛ اما این آمارها کامل و در همه‌جا، نشان دهنده وضع واقعی کشور و زندگی مردم نیست؛ بنابراین، در این میان، مشکلی وجود دارد که باید آن را شناخت و حل کرد. بنابر آمارها، تورم از چند ده درصد به زیر ده درصد رسیده، ولی آیا قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی نیز در همین مقیاس بالا رفته است؟

آنچه مسلم است، اینکه مردم چیزی را بر سر سفره‌های خود حس نمی‌کنند و حتی در بسیاری از موارد اعتقاد دارند که تورم واقعی جامعه بسیار بالاتر از آن است که اعلام می‌شود؛ نکته‌ای که بسیاری از نمایندگان مردم در خانه ملت نیز بر آن صحه گذاشته‌اند.

رمضانعلی سبحانی‌فر از نمایندگان حامی دولت در خصوص این موضوع اظهار داشت: تورم اعلام شده از سوی دولت، با چیزی در سر سفره مردم وجود دارد به هیچ عنوان همخوانی ندارد. مردم چیزهایی را که دولت و بانک مرکزی اعلام می‌کنند، حس نمی‌کنند. همه چیز در حال گران شدن است و همه اقلام به ساعت در حال تغییر قیمت هستند، این موضوع باعث فشار بسیار بر مردم شده و مردم دیگر تاب و تحمل این میزان از فشارها را ندارند.

این نماینده گفت: تورم عملیاتی که بانک‌ها اعلام می‌کنند با تورمی که امروز مردم در جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، متفاوت است و اساساً هیچ نوع همخوانی بین آن وجود ندارد.

رسول خزری، نماینده مردم نیز در این باره می‌گوید: تورم موجود جامعه با آنچه ما بر سفره مردم می‌بینیم همخوانی ندارد. متأسفانه بودجه امسال هم در شعار زیباست، ولی در ماهیت عکس شعارهایی است که گفته و نوشته شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما نمی‌توانیم ۸۰ میلیون ایرانی را تحت فشار قرار دهیم تا شعار ایجاد اشتغال برای ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن که دولت داده است، محقق شود. راه اشتغال‌زایی از طریق وام گرفتن و افزایش قیمت سوخت نیست.

وی همچنین افزود: افزایش حامل‌های انرژی تورم موجود را قطعا دوبرابر خواهد کرد و این تورمی که دولت ادعا دارد، تک‌رقمی شده، به یک عدد درشت دو رقمی تبدیل خواهد شد.

متأسفانه دولت روی تورم زوم کرده و می‌خواهد آنقدر این کار را انجام دهد که قشر متوسط و فقیر جامعه را چندبرابر کند. قطعا با این روش‌ها، نه تنها اشتغال فراگیر نخواهیم داشت و فقر ریشه‌کن نمی‌شود، بلکه عدالت هم محقق نخواهد شد و سه شعار اصلی دولت ـ که این موارد بود ـ همه بر باد خواهد رفت.

محمدعلی پورمختار، دیگر نماینده مجلس نیز اظهار داشت: واقعیت‌های جامعه و آنچه در بازار در حال رخ دادن است، با آمارهایی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، در بسیاری موارد ۱۸۰ درجه متفاوت است.

وی گفت: چیزی که در واقعیت وجود دارد، این است که سطح جامعه از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها به شدت گلایه‌مند است و تصور من این است که تورم کنونی در جامعه، چیزی حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد است و این چیزی نیست که کسی نداند. «تابناک»