تمبر نوروز ۱۴۰۰ رونمایی شد

تمبر نوروز ۱۴۰۰ رونمایی شد
اسفند ۲۵, ۱۳۹۹
118 بازدید

بلوک تمبر نوروز ۱۴۰۰ همزمان با آیین بین المللی نوروز جهانی در موزه ارتباطات رونمایی شد. در حاشیه آیین نوروز جهانی که به همت کمیسیون ملی یونسکو روز دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ برگزار شد، از تمبر نوروز ۱۴۰۰ در موزه ارتباطات رونمایی شد .  منصور غلامی وزیر علوم،تحقیقات وفناوری، رمضانعلی سبحانی فر معاون وزیر ارتباطات […]

بلوک تمبر نوروز ۱۴۰۰ همزمان با آیین بین المللی نوروز جهانی در موزه ارتباطات رونمایی شد.

در حاشیه آیین نوروز جهانی که به همت کمیسیون ملی یونسکو روز دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ برگزار شد، از تمبر نوروز ۱۴۰۰ در موزه ارتباطات رونمایی شد .

 منصور غلامی وزیر علوم،تحقیقات وفناوری، رمضانعلی سبحانی فر معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست، حجت اله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران ، سید احمد محیط  طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه های ایران، حسن عمیدی رئیس موزه ارتباطات و تعدادی از سفرای کشورهایی که نوروز را در پرونده مشترکی در یونسکو به ثبت جهانی رسانده اند در مراسم رونمایی از تمبر نوروز ۱۴۰۰حضور داشتند.

تمبر مذکور توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون وزیر ارتباطات، ممهور به مهر شرکت ملی پست شد و حاضرین بر حاشیه آن یادداشت نگاشتند

طرح تمبر نوروز ۱۴۰۰برگرفته از تصویر ۵ مرقع زیبای تاریخی از گنجینه نسخ خطی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و یک تابلوی زیبای خوشنویسی از مصرع مشهور نوروزی حکیم عمر خیام با خط استاد غفار قنبرپور و تکنیک شکسته نستعلیق است.

در چاپ این تمبر که در بلوکی ۶ قطعه ای و به صورت مینی شیت در ابعاد ۱۱۰ در ۲۱۰ میلیمتر طراحی گردیده، برای اولین بار از تکنیک ۵ رنگ بهره گیری و در حاشیه کناری تمبر از رنگ طلایی استفاده شده است.

تمبر مذکور با شمارگان ۱۰۰هزار سری(۶۰۰ هزار قطعه) وبه ارزش هر سری ۱۰۸ هزار ریال چاپ و منتشر شده است.

یکی از نکات جالب توجه در تمبر نوروز ۱۴۰۰ ثبت توضیحات تمبر در حاشیه آن است . این اتفاق نو در حوزه طراحی و چاپ تمبر که زین‌پس در طراحی تمامی تمبرها در نظر گرفته خواهد شد، حفظ حقوق معنوی پدیدآورندگان و نقش آفرینان این آثار کوچک هنری  را دربرخواهد داشت.

این تمبر از فردا در واحدهای پستی در اختیار مجموعه داران و علاقمندان قرار خواهد گرفت و به زودی در چرخه پستی نیز وارد و روی بسته‌های پستی استفاده می شود.

شایان ذکر است نمایشگاه تمبرهای کشورهای نوروزی که در آن مجموعه‌ای از تمبرهای کشورهای پاکستان، افغانستان، هندوستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان، ترکیه و جمهوری  آذربایجان، عراق، مغولستان، آلبانی، بلغارستان و چین در معرض نمایش قرار گرفته بود، در جریان این مراسم افتتاح و از آن بازدید شد.

یادآور می شود در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۸۸ عید نوروز به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشری، در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل، یونسکو، به ثبت رسید و نخستین دوره «جشن جهانی نوروز» در روز ۷ فروردین ۱۳۸۹در تهران برگزار شد.

برچسب‌ها: