رشد دو برابری امانت پستی صادره به خارج از کشور

رشد دو برابری امانت پستی صادره به خارج از کشور
تیر ۵, ۱۴۰۰
116 بازدید

مدیر عامل شرکت ملی پست  از رشد دو برابری امانات صادره پستی به خارج از کشور علیرغم سایر محدودیت ها خبر داد. در چند دهه گذشته با وجود رشد فناوری اهمیت بستر و ظرفیت‌های پست دوچندان شده و نقش تشکیلات چابک پستی در رشد اقتصاد و تسریع تجارت دیجیتال بسیار مورد توجه قرار گرفته است. […]

مدیر عامل شرکت ملی پست  از رشد دو برابری امانات صادره پستی به خارج از کشور علیرغم سایر محدودیت ها خبر داد.

در چند دهه گذشته با وجود رشد فناوری اهمیت بستر و ظرفیت‌های پست دوچندان شده و نقش تشکیلات چابک پستی در رشد اقتصاد و تسریع تجارت دیجیتال بسیار مورد توجه قرار گرفته است. درهمین راستا گفتگویی با رمضانعلی سبحانی‌فر مدیرعامل شرکت ملی پست ترتیب دادیم تا به فعالیت‌های پست در جهت رشد تولید و بهبود وضعیت اقتصادی نگاهی داشته باشیم.

 

?ظرفیت و پتانسیل پست در تقویت اقتصاد و رشد تجارت دیجیتال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پست در طول تجارت الکترونیک است. امروز در دنیا، لجستیک نباشد تجارت الکترونیک معنا پیدا نمی‌کند و بهترین شبکه لجستیک در دنیا شبکه پستی است.  شبکه زنجیره‌واری که تا دل روستاها ارتباط برقرار کرده است.شبکه ای که در کشور ما از دیرباز بوده و امروز هم به‌عنوان قوی‌ترین شبکه ارسال مرسولات در ایران شناخته می‌شود.ازین رو پست می‌تواند باتوجه‌به پتانسیل این شبکه در طول تجارت الکترونیک باشد.تجارت الکترونیک می‌تواند دست واسطه‌ها را قطع کند و ارزش افزوده برای تولید کننده و کاهش هزینه برای مصرف کننده ایجاد کند. درواقع کالا مستقیم از تولید کننده به مصرف کننده و بدون واسطه ارسال می‌شود. پست با ایجاد ارزش افزوده برای تولید کننده و کاهش هزینه برای مصرف کننده ؛ نقشی کلیدی در رونق تولید دارد. گفتنی است ما به‌واسطه قدرت پست، توانستیم کارخانجاتی را از ورشکستگی نجات دهیم.

 

 

?چگونه پست باعث نجات کارخانه‌ها از ورشکستگی شد؟

اتوجه‌به استفاده از ظرفیت تجارت الکترونیک و پست؛  ازسویی  نقدینگی تولیدکنندگان به لحاظ خرید مستقیم و پرداخت نقدی افزایش پیدا می‌کند از سویی با کاهش هزینه‌های سربار، ارزش افزوده بیشتری فراهم شده  است. در‌نتیجه کارخانه‌ از ورشکستگی نجات یافته و همچنین توانسته به رونق تولید دست پیدا کند.در بخش‌های کشاورزی هم این اتفاق می‌تواند رخ دهد. هم اکنون نیز بخشی از استارتاپ‌ها در این زمینه  حضور و به شناسایی فعالیت‌ها و ظرفیت تولید محصولات روستاها پرداختند.این توانایی‌ها را می‌شود به جامعه شهری معرفی تا خریداران از بستر پست و تجارت الکترونیک خرید خود را انجام دهند. از این طریق زنجیره تولید در روستا و مصرف در شهر بدون نیاز به حضور هیچ واسطه یا دلالی به‌راحتی ممکن می‌شود.

 

?وضعیت پست در خراسان رضوی چگونه است؟ برنامه‌های شما برای فعال کردن ظرفیت پست در استان چه بوده است؟

خراسان رضوی جزو نخستین استان‌هایی است که هم به‌واسطه تجارت الکترونیک و هم به‌ لحاظ بستر نوینی که  فراهم شده پیشرو است.  نمونه این بستر راه‌اندازی  پارک ارتباطات و فناوری اطلاعات در مشهد است که به‌عنوان یک پارک نمونه مطرح و در نوع خود از اولین‌ها است.همین‌طور باتوجه‌به بخش‌هایی که استارتاپ‌های خراسانی فعالیت دارند می‌توان گفت استان خراسان در این زمینه‌نیز پیشرو است. امروز بیش از ۴۰ درصد ترافیک پست از طریق تجارت الکترونیک و خریدهای اینترنتی است و حجم ترافیک نیز به لحاظ حجمی افزایش پیدا کرده است. مادر گذشته پاکت ولی امروز بسته‌های ۲۰ تا ۳۰ کیلویی جابجا می‌کنیم. این باعث شده که ما توجه ویژه‌ای به زیر ساخت‌ها داشته باشیم. ازین حیث ناوگان توزیع شهری را تا صد درصد افزایش دادیم و از ابتدای خرداد ۴۰۰ دستگاه وانت  و ۴۰ دستگاه کامیون جدید وارد شبکه حمل و نقل خود کرده ایم.

 

?همانطور که می‌دانیم امروز پست با فناوری رابطه تنگاتنگی پیدا کرده است ، برنامه شرکت ملی پست برای استفاده از فناوری‌های نوین چه بوده است؟

در بعد هوشمندسازی در پست به‌سرعت در حال تجربه تحولات جدیدی هستیم. راه‌اندازی هفت مرکز هوشمند تجزیه و مبادلات به‌صورت مکانیزه در دستور کار است که در این چند ماه اخیر توانستیم ۲ مرکز را راه‌اندازی کنیم و ۵ مرکز دیگر نیز در دست اقدام است. این در حالی است که از بیست سال گذشته بحث راه‌اندازی آنها مطرح ولی عملیاتی نشده بود. ان‌شاء‌الله در خراسان رضوی نیز تا پایان تیر ماه شاهد راه‌اندازی مرکز هوشمند تجزیه و مبادلات  خواهیم بود.ما بستری در بحث تجارت الکترونیک برای دسترسی راحت‌تر مردم به نام Ebazar راه‌اندازی کرده یم. علاوه بر آن نیز سامانه روستا بازار را   فراهم کردیم و شهروندان می‌توانند از طریق این بستر محصولات‌شان را به فروش برساند. از طرفی هم فروشگاه‌های دیگری که شامل بیش از ده هزار فروشگاه اینترنتی فعال هستند میتوانند از “گیت وی” پست استفاده و محصولات‌شان را عرضه کنند.

 

 

?با توجه به اینکه خراسان رضوی با چند کشور هم مرز است؛چشم انداز فعالیتهای بین‌المللی پست برای این استان به چه صورت است؟

می‌توان گفت بعد از تهران بیشترین حجم مرسولات ارسالی به خارج از کشور توسط خراسان رضوی انجام می‌گیرد. اما این اقناع کننده نیست و باید بستر  پیشرفت آن را فراهم کنیم.لذا در صدد عملیاتی کردن آن هم هستیم و رایزنی‌هایی  داشتیم تا پست زمینی  را به افغانستان،‌ ترکمنستان و دیگر کشورهای همسایه راه‌اندازی کنیم. البته پست ایران برای دیگر  کشورها مانند عراق ترکیه نیز چنین برنامه‌ای را در نظر دارد.

 

 

?با توجه به اینکه تمرکز پست بیشتر حول محور پُست زمینی است آیا این دیدگاه مانعی برای رشد خدمات پست نیست؟

پست زمینی کم هزینه‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود به همین دلیل در دستور کار ما قرار دارد. به جرات می‌توان گفت امروز نسبت به یک سال گذشته، حجم ارسال مرسولات بیش از دو برابر به خارج از کشور افزایش پیدا کرده است. باوجود محدودیت‌های تحریمی و محدویت‌‌های خاصی که در هواپیمایی داریم، امروز بیش از هشت تن در روز ما امانات را به خارج از کشور ارسال می‌کنیم.

 

 

? حجم این مبادلات  پستی در گذشته چقدر بوده است ؟

قبلاً کمتر از چهار تن بوده؛ ولی در یک سال حدود هشت تن امانت پستی در روز به خارج از کشور ارسال می شود.