اقدامات شرکت ملی پست در روزهای کرونایی

اقدامات شرکت ملی پست در روزهای کرونایی
مهر ۴, ۱۴۰۰
112 بازدید

پست که از گذشته تا امروز دچار تغییر و تحولات فراوانی شده ، در حال حاضر باتوجه به شیوع ویروس کرونا و شکل‌گیری پویش “درخانه بمانیم” و لزوم خدمت‌رسانی فراتر نسبت به گذشته گامهای بزرگی در ارتقای زیرساخت های خود برداشته است. مدیرعامل شرکت ملی پست معتقد است با افزایش تعداد مرسولات پستی در نتیجه […]

پست که از گذشته تا امروز دچار تغییر و تحولات فراوانی شده ، در حال حاضر باتوجه به شیوع ویروس کرونا و شکل‌گیری پویش “درخانه بمانیم” و لزوم خدمت‌رسانی فراتر نسبت به گذشته گامهای بزرگی در ارتقای زیرساخت های خود برداشته است. مدیرعامل شرکت ملی پست معتقد است با افزایش تعداد مرسولات پستی در نتیجه شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از خریدهای آنلاین، ظرفیت شبکه پستی توسعه یافته و هوشمندسازی به عنوان یک ضرورت در شرکت ملی پست با اولویت راه‌اندازی و گسترش هاب‌های منطقه‌ای جریان پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری توسعه پویا ، مدیرعامل شرکت ملی پست در تشریح اقدامات این شرکت از راه‌اندازی پنج هاب پستی در سراسر کشور می‌گوید. به گفته وی افزایش ظرفیت و حجم مرسولات پستی طی مدت شیوع کرونا موجب شد تا مرداد ۱۳۹۹ تعداد ۵ هاب پستی جدید با هدف افزایش سرعت جابجایی و بهبود کیفت خدمات پستی در سراسر کشور راه اندازی شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست با اشاره به اینکه برای این کار پنج استان آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، فارس، خوزستان و اصفهان به عنوان هاب پستی به ظرفیت شرکت ملی پست کشور اضافه شدند و با استان های اطراف خود همکاری پستی دارند عنوان می کند در گذشته مرکز تجزیه و مبادلات پستی واقع در چهارراه لشگر، تنها هاب پستی کشور بود و مرسولات از تمام نقاط ایران به تهران می‌آمد و از آن‌جا توزیع می‌شد لذا به همین دلیل فشار زیادی به این مرکز وارد می‌شد، اما با این اقدام و با استفاده از ظرفیت‌های خوبی که در برخی استان‌های کشور وجود داشت بار ترافیکی افزایش مرسولات در کشور و به صورت منطقه‌‌ای تقسیم شد.

از جمله دیگر اقدامات شرکت ملی پست در طی مدت شیوع ویروس کرونا که وی از آن می گوید بازنگری در زیرساخت ها و هوشمند سازی مراکز تجزیه و مبادلات کشور بوده است.

او می گوید در گام نخست ، نخستین مرکز در اسفند ماه سال گذشته در مرکز مبادلات خلیج فارس در تهران مجهز به سورتینگ مکانیزه و شروع به کار کرد. پس از آن به ترتیب هاب های پستی مستقر در سایر استانها نیز تا ماه گذشته مجهز به سیستم سورتینگ هوشمند و مکانیزه شدند که کاهش مدت زمان تجزیه و سیر مرسولات پستی وافزایش سرعت خدمت رسانی و بدون افزایش نیروی انسانی از نتایج این اقدامات است.

سبحانی فر در ادامه به تقویت ناوگان حمل و نقل شبکه پستی کشور اشاره می کند و می افزاید در یک سال و نیم گذشته با توجه به افزایش حجم مبادلات پستی تغییراتی در ناوگان حمل و نقل شرکت ملی پست رخ داده است. از آن جا که کار توزیع مرسولات پستی با موتورسیکلت به سختی انجام می‌شد، تصمیم گرفتیم سیستم حمل و نقل درون شهری پست را توسعه دهیم، از این رو با ورود ۴۰۰ دستگاه وانت و ۴۰ دستگاه کامیون به شبکه پستی کشور، ۳۰ درصد ظرفیت حمل‌ونقل برون شهری و ۱۰۰ درصد ظرفیت ناوگان درون شهری کشور افزایش پیدا کرد.

ایجاد خطوط مستقیم مبادلات پستی بین استانی و افزایش ضریب ایمنی از موارد مهم دیگری است که معاون وزیر ارتباطات از آن نام می‌برد.

او معتقد است با ایجاد این خطوط دیگر لازم نیست بسته‌های پستی ابتدا به تهران بیایند بنابراین سرعت ارسال بالا می‌رود، زیرا مرسوله به جای اینکه به تهران بیاید و بعد به استان‌ها برود، مستقیم بین استان‌ها مبادله می‌شود. از طرفی چون تخلیه و بارگیری نمی‌شود، ضریب ایمنی مرسولات بالاتر رفته، در هزینه و زمان صرفه‌جویی و سرعت سیر امانات پستی افزایش یافته است.

سبحانی فر همچنین به خرید تجهیزات برای صیانت از امانات تاکید و از تجهیز مراکز تجزیه ومبادلات به تعداد ۴۰۰۰ دستگاه ترولی و ۷۰۰۰ باکس حمل امانت می‌گوید.

انجام اقداماتی چون هوشمند سازی پاسخگویی به مشتریان و تجهیز مرکز تجزیه ومبادلات تهران به بزرگترین سورتینگ خاورمیانه ازجمله دیگر مواردی است که در این شرکت در حال انجام است.