رویش هندبال سبزوار زیر سایه همدلی و اتحاد

رویش  هندبال سبزوار زیر سایه همدلی و اتحاد
مهر ۳۰, ۱۳۹۷
180 بازدید

  ورزش هندبال در سبزوار از سال ۱۳۴۸ شکل گرفت و با تاسیس هیات هندبال شهرستان در سال ۱۳۵۳ این رشته ورزشی فعالیت خود را بطور رسمی آغاز کرد. برگزاری چند دوره مسابقات جام شهدای هویزه در سال ۵۹ با حضور تیمهای داخلی، خارجی و همچنین حضور دو تیم سبزواری در لیگ باشگاههای کشور در […]

 

ورزش هندبال در سبزوار از سال ۱۳۴۸ شکل گرفت و با تاسیس هیات هندبال شهرستان در سال ۱۳۵۳ این رشته ورزشی فعالیت خود را بطور رسمی آغاز کرد. برگزاری چند دوره مسابقات جام شهدای هویزه در سال ۵۹ با حضور تیمهای داخلی، خارجی و همچنین حضور دو تیم سبزواری در لیگ باشگاههای کشور در دهه ۷۰ بیانگر پیشینه رشته هندبال در این خطه است.
براساس گفته پیشکسوتان این رشته ورزشی یکی از عوامل موثر در مطرح شدن سبزوار به عنوان مهد هندبال ایران مسابقات شهدای هویزه بود. سال‌های ۷۰ تا ۷۵  بهترین دوران ورزش هندبال در سبزوار است. پس از آن پنج سال سبزوار با نام پیکان در مسابقات حضور پیدا کرد و در آن سال‌ها موفق به کسب ۲ مقام قهرمانی، ۲ نایب قهرمانی و یک مقام سومی شد و دوران بسیار خوبی را رقم زد. حضور در سه دوره مسابقات آسیایی، حضور در مسابقات آسیایی اردن بجای تیم ملی هندبال و تحویل بالغ بر ۲۵ بازیکن به تیم‌های ملی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان را از دیگر افتخارات هندبال سبزوار در سال‌های ۷۰ تا ۷۵ است. اما اواخر سال ۷۵ را بدترین دوران این رشته ورزشی در سبزوار است. در آن دوران تصمیمات غیر حرفه‌ای گرفته شد که در پایان به نفع هندبال سبزوار خاتمه نیافت و هندبال سبزوار برای پنج سال افت شدیدی پیدا کرد. سرگذشت رشته هندبال در سبزوار نشان می دهد که نخستین مدارس هندبال ایران  در سال ۶۱ در سبزوار تاسیس شد و این حرکت سبب شد تا سبزوار برای ۱۰ سال قهرمان مطلق ایران باشد. هندبال سبزوار بالغ بر ۶۵ مقام اول تا سومی در مسابقات مختلف را در کارنامه خود دارد که این تعداد مقام به جهت این که شهرستانی را در سطح کشور نداریم که این آمار و ارقام را در کارنامه خود داشته باشد، رکورد بزرگی برای سبزوار است. افراد زیادی همچون حسین اسماعیل زاده، کاظم عربی، محمود معتمد، حسن رشیدی، مرحوم مراد علی کبیران (موسس اولیه هسته هندبال در سبزوار) و… زحمت‌های زیادی کشیده‌اند و زندگی‌های زیادی فدا شده تا سبزوار به مهد هندبال ایران مشهور شده و به جایگاه فعلی در کشور رسیده است. در اوایل دهه ۹۰ نیز هندبال سبزوار با تیمهای ثامن الحجج و بیتا در لیگ برتر باشگاههای کشور خوش درخشید که ماحصل آن سه عنوان قهرمانی متوالی، یک نایب قهرمانی و حضور در مسابقات باشگاههای آسیا و بین المللی است. اما در همین دوران به دلیل مشکلات مالی اسپانسر وقت ورزش هندبال سبزوار با مشکلات جدی مواجه شد. با توجه به درخواست مردم سبزوار و جایگاه ورزش هندبال در این دیار، کمیته ای از حامیان باحضور پیشکسوتان، بزرگان این ورزش به ابتکار علی سبحانی فر در این شهرستان تشکیل شد.استقبال گرم علی سبحانی فر ازپیشنهاد احیا هندبال سبزوار امید را در دل پیشکسوتان، بزرگان، ورزشکاران و مردم سبزوار برای پویا شدن این ورزش زنده کرد. امروز تیم هندبال سبزوار همچون گذشته وارد لیگ برتر مسابقات کشور شده و همت ورزشکاران سبزواری درصدد رسیدن به قله های افتخار آفرینی است.

 

شکل گیری کمیته حامیان هندبال سبزوار

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به ضرورت احیا ورزش هندبال در سبزوار اظهارداشت: هندبال از جمله ورزش های ریشه دار در سبزوار است که قدمت آن در دیار به بیش از ۵۰ سال می رسد و جایگاه مهمی در  تاریخ فرهنگ و تمدن این دیار دارد.

علی سبحانی فر تصریح با بیان اینک این ورزش زبان زد خاص و عام در بین مردم این دیار است، تصریح کرد: ما بازیکنان سبزواری خوبی در سطوح ملی و بین المللی در این ورزش داریم که به تیم های مطرح در سطح کشور دعوت شده اند.

وی با اشاره به تغییر در مجموعه هیات هندبال سبزوار و تلاش این عزیزان برای احیا این رشته ورزشی خاطرنشان کرد: در نشست هایی که با این عزیزان داشتیم، ابتدا تصمیم گرفتیم که کمیته ای از حامیان این ورزش در شهرستان تشکیل شود.

 

تیم هندبال سربداران سبزوار

سبحانی فر با اشاره به سابقه تاریخی سبزوار در نهضت  تاریخی شیعی سربداران و از سویی مطرح شدن این برند تاریخی در کشور افزود: در همین راستا با هم اندیشی که با اعضاء هیات هندبال و پیشکسوتان این ورزش داشتیم تصمیم گرفته شد تا این تیم مزین به نام نهضت شیعی سربداران وارد میدان شود.

وی خاطرنشان کرد: افراد زیادی برای تشکیل این تیم زحمت کشیدند که بایستی از برادران شعبانپور بخصوص حاج قاسم شعبانپور جعفر دولت آبادی و حمید ربانی کیا که از بزرگان و فعالان این ورزش هستند،  قدر دانی و تقدیر شود که برای احیا این رشته ورزشی وارد میدان شدند و با همکاری که داشتیم و حمایت هایی که شد توانستیم تیم را وارد لیگ کنیم.

 

همت مسئولان شهر و بخش خصوصی در کنار ورزشکاران

عضو فراکسیون ورزش و جوانان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: احیا ورزش هندبال سبزوار زیر چتر همراهی و همدلی مسئولان و بخش خصوصی شهرستان شکل گرفت که گام محکم ومهمی درعرصه ورزش محسوب می شود.

وی افزود: شما در کمتر جایی این همدلی را می بینید که بخش دولتی در کنار بخش خصوصی برای احیا ورزش و ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه تلاش کند.

سبحانی فر یادآورشد: با تدبیر که اندیشیده شد مدیران بخش دولتی و خصوصی شهرستان و افراد صاحب نام در ورزش هندبال به عضویت این کمیته آمدند تا زمینه برای بهبود این ورزش در شهرستان فراهم شود-در این نشست ها، اعضا کمیته بر همراهی هرچه بیشتر با هیات هندبال تاکید و مقرر شد تا مشکلات موجود سر راه این ورزش رفع شود.

خیزش دوباره مهد هندبال ایران

سبحانی فر با تاکید بر اینکه قدمت ورزش هندبال در سبزوار بیش از ۵۰ سال است، ادامه داد: مردم این دیار به ورزش هندبال علاقه زیادی دارند و از این رو تلاش شد تا تیمی با توجه به ظرفیت های منطقه و با بهره گیری از بازیکنان بومی تشکیل شود.

وی افزود: خوشبختانه مردم بخصوص جوانان نیز از این تیم حمایت ویژه ای داشتند و در مسابقات لیگ پیشکسوتان و بازی اخیر با حضور پرنگ خود تیم سربداران را مورد حمایت قرار دادند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:در سال گذشته با تلاشی که شد مقدمات حضور برگزاری مسابقات پیشکسوتان در سبزوار فراهم شد که خوشبختانه مردم سبزوار ، ادارات و بخش خصوصی در این زمینه همراهی خوبی داشتند- در همین راستا تلاش شده که تیمی در شان دیار سربداران و با همین نام در لیگ برتر داشته باشیم و قطعا با همت، همدلی و همراهی در شهرستان ایجاد شده حضور تیم هندبال تنها به لیگ منتهی نخواهد شد و برنامه ریزی شده تا با حمایت های مردم زمینه برای تیم های هندبال در رده های سنی  جوانان و نوجوانان نیز تشکیل و در مسابقات حضور یابند.