پس از رفع موانع پیشرو با پیگیری علی سبحانی فر/فاز دوم مجتمع فولاد سبزوار (جوین) به مرحله اجرایی رسید

پس از رفع موانع پیشرو با پیگیری علی سبحانی فر/فاز دوم مجتمع فولاد سبزوار (جوین) به مرحله اجرایی رسید
خرداد ۷, ۱۳۹۸
137 بازدید

  نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، ششتمد و روداب در مجلس شورای اسلامی از گام بزرگ مجدد برای توسعه مجتمع فولاد سبزوار (جوین) با اجرای فاز دوم پروژه با سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد تومانی خبر داد. به گزارش پرتال خبری علی سبحانی فر، طرح فولاد سبزوار از جمله هشت طرح مهم فولاد […]

 

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، ششتمد و روداب در مجلس شورای اسلامی از گام بزرگ مجدد برای توسعه مجتمع فولاد سبزوار (جوین) با اجرای فاز دوم پروژه با سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد تومانی خبر داد.

به گزارش پرتال خبری علی سبحانی فر، طرح فولاد سبزوار از جمله هشت طرح مهم فولاد کشور محسوب می شود که این پروژه قرار بود در دولت نهم به بهره برداری برسد اما به دلیل تحریم ها و مشکلات اقتصادی از سال های ۱۳۸۵ الی ۱۳۹۲ با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۱۵ درصد متوقف شد.

طی چند سال اخیر با پیگیری های نماینده دیار سربداران در مجلس شورای اسلامی و با برگزاری نشست های متعدد با مسئولان کشوری و استانی سبب شد که فاز نخست پروژه فولاد سبزوار (جوین) در اردیبهشت ماه سال گذشته با حضور رئیس جمهور و دیگر مسئولان به بهره برداری برسد و همچنین به زودی فاز دوم پروژه وارد فاز اجرایی می شود.

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، ششتمد و روداب در مجلس شورای اسلامی در خصوص پیگیری های گذشته برای به ثمر نشستن پروژه مجتمع فولاد سبزوار (جوین)، اظهارکرد: تاریخچه این پروژه به سال ۱۳۸۵ بازمی گردد که کلنگ زنی شد و پس از کلنگ زنی به دلیل مشکلاتی عملیات اجرایی پروژه متوقف شد ودر سال ۱۳۹۱ که توفیق خدمتگزاری داشته ایم، مجددا آغاز عملیات اجرایی پروژه را در دستور کار قرار داده ایم.

علی سبحانی فر با بیان اینکه در سال ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۳ حرکت بزرگی برای آغاز روند عملیات اجرایی پروژه فولاد سبزوار (جوین) انجام شد، افزود: پروژه با تخصیص اعتبارات دولتی در سال ۱۳۹۳ سرعت گرفت و از طرفی بحث استفاده از فایناس ها برای پروژه ها با کشور چین مورد مذاکره قرار گرفت.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ توانستیم پروژه فولاد سبزوار (جوین) را در لیست پروژه های فاینانس قرار دهیم و بتوانیم از سرمایه گذاری کشور چین استفاده کنیم.

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، ششتمد و روداب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در نهایت برای سهم آورده دولت باید ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار تامین کند و به دلیل اینکه اعتباری از سوی دولت نبود مجبور شده ایم که با استفاده از بخش خصوصی این اعتبار مورد نیاز تامین کنیم.

سبحانی فر با تاکید بر اینکه با جلساتی که داشته ایم مقرر شد بانک پارسیان سهم آورده مورد نیاز را تامین کند تا بتوانیم پروژه را در لیست فایناس های کشور چین قرار دهیم، گفت: در همان مقطع زمانی دو بار سفر به کشور چین انجام شد که بتوانیم از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین این موضوع محقق شود.

وی افزود: با سرمایه گذاری بخش خصوصی (شرکت سرمایه گذاری پارس فولاد) فاز نخست مجتمع فولاد سبزوار سرعت بیشتری گرفت و در نهایت در سال ۱۳۹۶ به پایان رسید و در ابتدای سال ۱۳۹۷ با حضور رئیس جمهور و دیگر مسئولان کشوری افتتاح شد.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی مجتمع فولاد سبزوار (جوین) را یکی از بهترین مجتمع های آهن اسفنجی در کشور دانست و تصریح کرد: خوشبختانه با راه اندازی این کارخانه برای یک هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد شد و جهش عظیمی را در زمینه اشتغالزایی حوزه انتخابیه به دنبال داشته است.

سبحانی فر با بیان اینکه فاز دوم پروژه نیز به صورت تغییر محصول به ورق در دستور کار قرار گرفت، گفت: قرارداد فایناس مجتمع فولاد سبزوار (جوین) با کشور چین در خصوص فولاد سازی بود، این توافق باید طبق قرارداد اولیه انجام می شد و در یک سال و نیم گذشته به دنبال این تغییرات بوده ایم.

وی با بیان اینکه برای صرفه اقتصادی بیشتر کارخانه فولاد سبزوار (جوین) مجددا موضوع تغییر محصول در فاز دوم به فولاد سازی پیگیری شد، افزود: با توجه به اینکه فولاد سازی آب بیشتری را مصرف می کرد، لازمه آن این بود که شیوه ای به کار گرفته شود تا از آب کمتری در منطقه استفاده شود.

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، ششتمد و روداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سرمایه گذار مجتمع پذیرفت که با تکنولوژی جدید تغییراتی انجام شود و این تغییرات تکنولوژی شامل تصفیه خانه آب در حال اجراست.

وی تصریح کرد: این تصفیه خانه با حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در مرحله احداث قرار دارد و مصرف بهینه آب را به یک دهم کاهش می دهد.

سبحانی فر بیان کرد: برای تغییر محصول مجدد به فولاد سازی در فاز دوم پروژه دستور از معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه اخذ شده است.

وی با بیان اینکه ال سی فاز دوم مجتمع فولاد سبزوار (جوین)  به میزان ۲۵۵ میلیون یورو معادل چهار هزار میلیارد تومان گشایش یافت و در هفته آینده برداشت می شود، تصریح کرد: با اجرای فاز دوم گام بزرگی برای توسعه مجتمع فولاد سبزوار (جوین. ) برداشته شده و طی مدت حداقل دو الی سه سال عملیات اجرایی آن به پایان می رسد.

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، ششتمد و روداب در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با اجرای فاز دوم پروژه برای بیش از دو هزار نفر اشتغالزایی ایجاد می شود.