کارآمدسازی نظام توزیع ، پیش نیاز جهش تولید است

کارآمدسازی نظام توزیع ، پیش نیاز جهش تولید است
مرداد ۲۹, ۱۳۹۹
146 بازدید

امروزه پست، عامل مهمی در امر توسعه جوامع به شمار می رود و همان طور که شاهد هستیم در طول چند سال گذشته فناوری های نوین در حوزه ICT تحولات چشم گیری را در صنعت پستی دنیا فراهم ساخته است  فریبرز نژاد دادگر در پیام تبریکی که به مناسبت انتصاب دکتر رمضانعلی سبحانی فر در […]

امروزه پست، عامل مهمی در امر توسعه جوامع به شمار می رود و همان طور که شاهد هستیم در طول چند سال گذشته فناوری های نوین در حوزه ICT تحولات چشم گیری را در صنعت پستی دنیا فراهم ساخته است  فریبرز نژاد دادگر در پیام تبریکی که به مناسبت انتصاب دکتر رمضانعلی سبحانی فر در مسولیت معاون وزیر و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران ارسال کردند اظهار نمود: اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران امیدوار است که این انتصاب تحولات قابل توجهی را در صنعت پستی کشور و همچنین توسعه روابط پستی ایران با کشورهای منطقه فراهم سازد.

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در این نامه مطرح کرد که امروزه پست، عامل مهمی در امر توسعه جوامع به شمار می رود و همان طور که شاهد هستیم در طول چند سال گذشته فناوری های نوین در حوزه ICT تحولات چشم گیری را در صنعت پستی دنیا فراهم ساخته است . شبکه پستی به عنوان یکی از زیرساختهای مهم کشور، بستری فعال برای بهره‌ برداری‌های گوناگون ارتباطی، تجاری ، فرهنگی ، اطلاع‌رسانی و سیاسی بوده و نقش آن به عنوان عامل واسط در برقراری تعامل و ارتباط بین مردم و نهادهای حکومتی و اجتماعی موضوعی انکار ناپذیر است که روز به روز گسترش می‌یابد.

در این نامه فریبرز نژاد دادگر، کاهش واسطه های غیر ضروری و ناکارآمد را موضوعی مهم و پر اهمیت دانست و عنوان کرد که این مورد بند ۲۱ ابلاغ سیاستهای کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ( ۲۴بهمن‌ماه ۱۳۹۱ ) می باشد و می بایست به درستی انجام گیرد .

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران ادامه داد : اصولا جهش و رونق تولید به جهت این که حجم عمده ای از زنجیره های تولید و توزیع را در داخل کشور شکل می دهد به صورت خودبخود بخشی از نظام توزیع کالا را بهینه و کارآمد می سازد و حجم عمده تولید به غیر از تامین مواد اولیه وارداتی تولید ، بر پایه های فعالیت های درون زا استوار است ، طبعا برای ایجاد جهش صعودی در این حوزه در هر کدام از زنجیره های استراتژیک تولید از قبیل طراحی ، تولید و توزیع باید مانع تثبیت هر رویکردی که فساد اقتصادی و دلالی را به دنبال دارد ، شویم .

نژاد دادگر ادامه داد : برای بهینه سازی و اصلاح این موضوع باید با اصلاح نظام توزیع، هزینه هایی که باعث بالارفتن قیمت محصولات در اثر توزیع نامناسب شده است را شناسایی و مدیریت نماییم . نظام توزیع یکی از مهمترین ارکان قیمت تمام شده می باشد .

وی در عین حال تاکید کرد: نظام توزیع به جهت این که حلقه واسط مصرف کننده و تولید کننده می باشد در بهبود فرآیند و کارایی بازار نقش اساسی دارد . در صورتی که نظام توزیع کالا از شفافیت مناسبی برخوردار باشد اطلاعات بازار به صورت واقعی در اختیار تولیدکننده قرار خواهد گرفت و از طرف دیگر مصرف کنندگان کالا و خدمات نیز قیمت واقعی محصولات و خدمات مورد نظر را پرداخت می نمایند و در این صورت، دیگر حضور واسطه های اضافی و افزایش غیر منطقی بهای مربوطه به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: موضوع دیگری که انتظار می رود در برنامه های شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران باید قرارگیرد بهبود شاخص های ظرفیت ترافیکی و سرانه دریافت خدمات پستی است که می بایست در جهت ارتقای آنها قدم های اساسی برداشت .
اطلاعاتی که در این خصوص وجود دارد بیانگر آن است که سرانه دریافت خدمات پستی در دنیا، در حدود ۶۰ بسته برای هر فرد است. این عدد برای کشورهای توسعه یافته حدود ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ بسته و در خاورمیانه در حدود ۲۰ بسته است. در حالی‌که این سرانه برای ایران در حدود ۶ بسته اعلام میگردد و چنین اختلاف قابل توجهی ، با میزان فعالیت‌های اقتصادی کشور ما نسبت به دیگر کشورها ، مقداری عجیب و غیر قابل مقایسه است و اطلاعاتی که ما داریم این است که کارشناسان صنعت خدمات لجستیکی، این فاصله را با عدم ارائه بخش زیادی از خدمات پستی خاص مورد نیاز افراد و سازمان‌ها در قالب خدمات رسمی‌پستی کشور و لزوم مراجعه به بخش‌های غیررسمی‌برای رفع این نیازها مرتبط دانسته اند .

نژاد دادگر در پایان مطرح کرد: اتحادیه صادر کنندگان صنعت مخابرات ایران ، آمادگی دارد تا پتانسیل کمیسیون ها و کارگروه های تخصصی اتحادیه که متشکل از اساتید دانشگاهی ، متخصصان ، نخبگان و کارشناسان خبره صنعت ICT می باشد را در اختیار شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در جهت رفع مشکلات و موانع مطرح شده قرار دهد .