قطع سرویس ussd شارژ اعتباری همراه اول، ایرانسل و رایتل در سکوت خبری/بانک مرکزی پاسخگو باشد

قطع سرویس ussd شارژ اعتباری همراه اول، ایرانسل و رایتل در سکوت خبری/بانک مرکزی پاسخگو باشد
بهمن ۱۰, ۱۳۹۶
155 بازدید

  توقف فروش شارژ و قبوض ویژه در بستر USSD بر اساس بخشنامه بانک مرکزی با این پرسش همراه است که آیا امکان برقراری امنیت به‌طور کامل در این بستر وجود دارد یا خیر ؟ بانک مرکزی در دوم بهمن‌ماه با ابلاغ بخش‌نامه ای فروش شارژ و قبوض ویژه در بستر USSD را متوقف و […]

 

توقف فروش شارژ و قبوض ویژه در بستر USSD بر اساس بخشنامه بانک مرکزی با این پرسش همراه است که آیا امکان برقراری امنیت به‌طور کامل در این بستر وجود دارد یا خیر ؟

بانک مرکزی در دوم بهمن‌ماه با ابلاغ بخش‌نامه ای فروش شارژ و قبوض ویژه در بستر USSD را متوقف و از هفتم همین ماه مجوز مانده گیری بر آپ های موبایلی را صادر کرد. در این بخش‌نامه این رویکرد باهدف صیانت از اطلاعات دارندگان کارت، ارتقا امنیت و بهبود خدمات بدون حضور کارت ذکر شده است.

اما در این میان بسیاری از فعالان این بازار که بخش عمده‌ای از درآمدشان از این بخش تأمین می‌شود معتقدند که بانک مرکزی به‌جای پاک کردن صورت‌مسئله و ایجاد محدودیت بر بستر USSD باید امنیت این بخش را افزایش می‌داد اما بحث مشخص در این بخش این است که آیا حفاظت از اطلاعات کارت و رمز مشتریان در بستر USSD به‌طور کامل وجود دارد یا خیر؟

هر چند بانک مرکزی با طراحی سامانه پیوند تلاش هایی را برای ارتقای امنیت انجام داد اما نتوانست به‌طور کامل آن را در بستر USSD برقرار کند .

اما رئیس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از قطع شارژ اعتباری تلفن همراه (سرویس ussd )، گفت:قطع کردن غیرمنتظره سرویس های پرداخت مبتنی بر ussd غیرکارشناسی است و ضربه غیرقابل جبرانی بر پرداخت های خرد کشور وارد می کند و مشکل اساسی برای شارژ اعتبار تلفن های همراه از طریق بانکداری الکترونیک ایجاد می کند.

علی سبحانی فر ادامه داد:قطع سرویس ussd باعث می شود برخی مشترکین خطوط تلفن همراه که گوشی همراه هوشمند ندارند برای شارژ اعتبار بصورت سنتی اقدام به خرید اعتبار از مغازه ها کنند بنابراین بدیهی است قطع سرویس بصورت ناگهانی رانت ایجاد می کند و در صورتی اینکه این اقدام عجولانه انجام شود مسئولان مربوط به کمیسیون صنایع و معادن فراخوانده می شوند.

نماینده سبزوار افزود:استفاده از سرویس ussd ، برای پرداخت در شبکه بانکی علاوه بر سرویس رسانی به شهروندان در مناطق روستایی و شهری باعث ایجاد کسب و کارهای متعددی نیز شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود:توجیهات اخیر برخی از مسئولان بانک مرکزی در زمینه قطع کردن غیرمنتظره سرویس های پرداخت مبتنی بر ussd غیر قابل قبول است و بانک مرکزی باید در رابطه پاسخگو باشد.

سبحانی فر گفت:در حال حاضر تلفن همراه بسیاری از روستاییان و مردم غیر هوشمند است اما با استفاده از سرویس ussd پرداخت ها را در شبکه بانکی، انجام می دهند و از خدمات بانکی استفاده می کنند که در صورت قطع سرویس مذکور، شکاف دیجیتال و دسترسی نابرابر به خدمات شدید می شود.

رئیس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود:قطع سرویس ussd به طور ناگهانی و خلاف آنچه بانک مرکزی اعلام کرده بود که مشغول سازماندهی آن از طریق سامانه پیوند است، نشان دهنده عدم برنامه ریزی مشخص در زمینه پرداخت و بانکداری الکترونیک در کشور است.

گفتنی است سرویس ussd یکی از امکاناتی که بانکداری الکترونیک در اختیار ما قرار داده استفاده از کدهای ussd بر روی تلفن همراه است که از این طریق فاصله ما تا بانک بدون نصب هیچ گونه نرم افزاری بر روی گوشی تلفن همراه تنها گرفتن چند عدد است. کدهای ussd به معنای شماره‌هایی مثل *…# است که امروزه تبلیغات وسیعی درباره آن می‌شود.