قطار تحول روی ریل پست

قطار تحول روی ریل پست
اسفند ۲۳, ۱۳۹۹
113 بازدید

رمضانعلی سبحانی فر در سفر به یزد از ایجاد جریان تحول در شبکه پستی خبر داده است. تحولی که نشانه های آن  در زیرساخت های فنی و تقویت معیشت و توانمندی نیروی انسانی و همچنین بهره گیری از فرصت های قانونی و ظرفیت های سایر دستگاه ها مشاهده می شود. مدیرعامل شرکت ملی پست این تحول […]

رمضانعلی سبحانی فر در سفر به یزد از ایجاد جریان تحول در شبکه پستی خبر داده است. تحولی که نشانه های آن  در زیرساخت های فنی و تقویت معیشت و توانمندی نیروی انسانی و همچنین بهره گیری از فرصت های قانونی و ظرفیت های سایر دستگاه ها مشاهده می شود. مدیرعامل شرکت ملی پست این تحول را لازمه توسعه خدمات، رضایت مندی مردم و ارتقا انگیزه کارکنان این شبکه گسترده در کشور می داند .

به گزارش اقتصاد ملی، صنعت پست در دنیا یکی از مهمترین شبکه های خدمات رسان به مردم است که می تواند بخش زیادی از نیازهای روزمره زندگی نوین بشر را مرتفع نماید.

شبکه پستی ایران نیز امروزه در دوران گذار از ارسال و تحویل پاکت و بسته کوچک به انتقال بسته های بزرگتر و فرا تر از آن تبدیل شدن به زیرساخت تجارت الکترونیک به سر می برد همین رویکرد است که هوشمندسازی تجزیه و مبادلات مرسولات، تقویت ناوگان شهری و اضافه کردن ناوگان ریلی در دستور کار قرار گرفته و از پیشرفت قابل توجهی برخوردار شده است..

با تغییر سبک زندگی به دلیل ورود فناوری های نوین، اکنون بسیاری از مردم امور خود را در بستر اینترنت و در فضای مجازی انجام می دهند.  این شیوه زندگی و بهره برداری از امکانات الکترونیکی و اینترنتی بسیار شعف انگیز و خرسند کننده است چرا که برای افراد باعث افزایش سرعت در کارها، کاهش انرژی و هزینه، کاهش تردد و کاهش برخی آسیب های اجتماعی می شود.

در این میان اما حلقه واسط بین خدمات و مردم، زیرساخت پیچیده و گسترده پستی است و همین موضوع نشان می دهد که “پست نوستالژیک” اینک به یک صنعت پراهمیت تبدیل شده است. مدیر عامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران اکنون با درک این واقعیت بزرگ و رویکرد توسعه خدمت رسانی به مردم، اساس تحول در شبکه پستی ایران را بنا نهاده است.

بخشی از این استراتژی در سفر رمضانعلی سبحانی فر به یزد و در جریان بازدیدها، دیدارها و افتتاحیه ها تشریح شده است.

 

تقویت ۱۰۰ درصدی ناوگان شهری

رمضانعلی سبحانی فر در دیدار با کارکنان پست استان یزد از پرداخت پاداش پایان سال کارکنان پست و تحویل لباس فرم نامه رسانان طی چند روز آینده خبر داد.

مدیرعامل شرکت ملی پست، ضمن قدردانی از تلاش مضاعف کارکنان پست در یکسال اخیر با توجه به شرایط سخت موجود از پرداخت پاداش کارکنان شبکه پستی و ارسال بسته کامل لباس فرم نامه رسانان تا پایان سال خبر داد و گفت: در تمام این دوران  کارکنان ما ایثارگرانه به فعالیت خود ادامه و توانستند خدمت رسانی خود را به بهترین نحو به انجام برسانند.

وی با بیان این که  بهبود وضعیت معیشت کارکنان در راس برنامه های شرکت ملی پست است گفت : مبلغ پاداش پرداختی به کارکنان قراردادی، پیمانی و رسمی بین ۳ تا ۵ میلیون است که تا فردا پرداخت می شود و بسته لباس فرم نامه رسانان شامل ست کاملی از پوشش زمستانی و تابستانی است که تا پایان سال به دست آنها خواهد رسید.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه هیچ کدام از سازمان های وزارت متبوع به اندازه شرکت پست نیرو ندارند اضافه کرد: این درحالی است که پست بودجه دولتی ندارد و به صورت درآمد هزینه اداره
می شود.

سبحانی فر ادامه داد: با توجه به این که درآمد را خودمان تامین می کنیم باید دست به دست هم داده تا با همفکری و همدلی بتوانیم همسو با اهداف شبکه پستی در دوره جدید مسیر تحول را در شرکت پست توسعه و شرایط بهتری را رقم بزنیم.

رئیس هیئت مدیره عنوان کرد: تلاش در راستای تبدیل وضعیت شغلی کارکنان قراردادی و شرکتی و پیگیری سختی کار موزعین با توجه به ظرفیت‌های قانونی، ادامه دارد.

وی راه اندازی مرکز هوشمند تجزیه و مبادلات مرسولات پستی در تهران را  یادآور شد و بیان داشت: بخش زیادی از خطاها و کندی موجود در شبکه پستی کشور، به دلیل انجام دستی مرحله تفکیک و توزیع مرسولات است و قصد داریم با تجهیز سایر هاب‌ها سرعت و کیفیت ارسال بسته‌های پستی را بهبود ببخشیم.

سبحانی فر در دستور کار قرار داشتن  ارتقای ناوگان توزیع را  یادآور شد و گفت: مجوز ۴۰۰ وانت از دولت دریافت شده است و این به معنای افزایش ۱۰۰ درصدی تعداد وانت ها در سراسر کشور است.

معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر ارتقای بیشتر زیرساخت ها گفت: امروز وضعیتی ایجاد شده که نسبت به گذشته بیش از ۳۰  درصد ارتقا در حوزه زیرساخت داشته ایم ولی با توجه به تغییر رویکرد شرکت ملی پست و شرایط جدیدی که کرونا در کشور ایجاد کرد باید بیش از گذشته به این امر بپردازیم.

رئیس هیئت مدیره با بیان اینکه به دلیل افزایش حجم ترافیک در این مدت در بعضی از استانها در راستای تحویل به موقع مرسولات به مردم دچار مشکلاتی شدیم افزود: با تلاش های انجام شده،مشکلات تا حدود زیادی رفع و خدمت رسانی بهبود یافته است.

 

 ضرورت رفع برخی از چالش ها و مشکلات قانونی

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به دغدغه‌ها و برنامه هایی که در زمینه ارتقاء امنیت و معیشت کارکنان و هوشمندسازی پست وجود دارد، گفت: با این وجود در حال حاضر اولویت ما توسعه زیرساخت‌هاست زیرا در این صورت امکان درآمدزایی بیشتر و اجرای سایر برنامه‌ها فراهم خواهد شد.

سبحانی فر در این سفر و در جلسه شورای اداری پست استان اظهار داشت: برای رفع برخی از چالش های موجود با مشکلات قانونی مواجه هستیم که امیدواریم در تعامل با نمایندگان مجلس، بتوانیم چالش های موجود را مرتفع کنیم.

وی گفت: اگربا برنامه ریزی درست حرکت کنیم، بدون شک شرکت ملی پست در جایگاه واقعی خود بعنوان یک شرکت درآمدزا همانند پست بسیاری از کشورهای جهان قرار می گیرد.

سبحانی فر یادآور شد: تحول در شبکه پستی کشور با توسعه زیرساخت‌ها، اجرای پروژه جی نف، ارتقا امنیت و معیشت کارکنان، سیستم مکانیزاسیون و هوشمندسازی از برنامه های اصلی ماست.

مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به زیان‌های شرکت پست در سال گذشته و زیان انباشته شده شرکت ادامه داد: برای اینکه طرح‌های خود را عملیاتی کنیم، نیاز به درآمد داریم.

سبحانی فر عنوان کرد: تغییرات آغاز شده اما ناچاریم فعلا به سمت ارتقاء زیرساخت ها برویم و آن را در اولویت قرار دهیم تا بتوانیم ترافیک بیشتری را پاسخگو باشیم و بتوانیم درآمد بیشتری کسب کنیم تا سایر برنامه ها را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: ترافیک مرسولات پستی ۱۶ درصد کاهش یافته اما به لحاظ حجمی، شاهد افزایش حجم مرسولات بوده ایم .

 

صداقت، تعهد و امانتداری از ویژگی‌های بارز کارکنان پست است

مدیرعامل شرکت ملی پست در دیدار با امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان یزد اعلام کرد : تعداد ۸ نفر از کارکنان پست در اثر ابتلا به  ویروس کرونا فوت کردند.

رمضانعلی سبحانی فر مدیرعامل شرکت ملی پست  در دیدار با آیت الله ناصری امام ‌جمعه  و نماینده ولی فقیه در استان یزد، با تشریح خدمات پست در روزهای کرونایی از ابتلای ۲هزار نفر از کارکنان این شرکت به کرونا و فوت ۸ نفر به همین دلیل، خبر داد‌.

سبحانی‌فر گفت: در وضعیتی که اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بودند؛ همکاران شبکه پستی کشور با تلاشی مضاعف و شبانه‌روزی به خدمت رسانی مشغول بودند تا “مردم در خانه‌ها بمانند “.

مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به قدمت پست از گذشته تا کنون افزود: اصل ۲۵ قانون اساسی بر”امانتداری”  پست تاکید دارد و این مولفه همواره اساس و پایه‌ی شرکت ملی پست ‌بوده است.

وی  در ادامه از همکاری پست با نمایشگاه مجازی کتاب  در راستای پیشبرد بحث عدالت فرهنگی و کمک به صنعت نشر درشرایط کنونی سخن گفت و بیان کرد: تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار جلد کتاب خریداری شده مردم به صورت مجازی از نمایشگاه کتاب تهران توسط پست جابجا شد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به تغییر سبک زندگی در روزهای شیوع کرونا افزود: ۳۰ تا ۴۰ درصد خریدهای مردم از طریق اینترنتی انجام می‌شود که همکاران ما ارسال آن‌ را انجام می دهند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد  نیز در این دیدار با اشاره به قدمت پست در زندگی انسان گفت: تحول ارتباطات در دنیای امروز و تغییرات بنیادی از ارزش پست کم نکرده است.

آیت اله ناصری خدمات متنوع کنونی سازمان‌ها را که در اثر تحولات به وجود آمده اند یادآور شد و افزود:  پست به عنوان “ارتباطی ماندگار”  نقش خود را در زندگی مردم حفظ کرده و جزو سازمان ‌هایی است که خدمات خود را به روز کرده است.

وی از مولفه‌های صداقت، تعهد و امانتداری نام برد و خاطر نشان کرد: این خصائل از ویژگی های مهم کارکنان پست است که همواره باید آن را مدنظر داشته باشند و پست یزد را دراین زمینه زبانزد دانست.

 

امکان جابه‌جایی روزانه ۲ هزار تن کالا توسط پست

سبحانی فر همچنین در دیدار با  استاندار یزد و نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی از ظرفیت‌‌های ناوگان حمل و نقل شرکت ملی پست سخن گفت . مدیرعامل شرکت ملی پست در دیدار با محمدعلی طالبی استاندار یزد و محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با بیان مطلب فوق افزود: این نهاد روزانه ظرفیت حمل و نقل ۲ هزار تن کالا با استفاده از ۲۵۰ دستگاه کامیون، ۲۰ واگن اختصاصی قطار و ۵۰۰ وانت بار و دیگر وسایل حمل و نقل را در کشور دارد. معاون وزیر ارتباطات با اشاره به همکاری موفق پست و نمایشگاه مجازی کتاب در نمایشگاه مجازی  عنوان کرد: این امر مورد توجه بسیاری از مسئولان و ارگانها قرار گرفت و رئیس جمهور از پست تقدیر کرد.

سبحانی ‌فر با اشاره به اینکه پست می تواند دست واسطه ها را در همه زمینه‌ های خدماتی و کالایی کوتاه کند، اضافه کرد: این ظرفیت وجود دارد که کالاهای اساسی مردم را به جای ایجاد صف در فروشگاه‌ها، با پست به دست آنها برسد.

وی از همکاری با شرکت های استارت آپی نام برد و عنوان کرد :  لازم است مسوولان استارتاپ‌ها وکسب و کارهای جدید به صورت محصول محور کار کنند و ارسال محصولات خود را به پست بسپارند.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست در ادامه از انعقاد تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه کدگذاری روستایی انجام می شود.

 

هویت غنی پست ایران باید با اقدامات فرهنگی احیا شود

در جریان این سفر پست موزه یزد با حضور سبحانی فر، رییس موزه ارتباطات و مقامات استانی افتتاح شد.

وی با اشاره به اینکه شهر یزد دومین شهر تاریخی جهان بوده و نامش در سازمان یونسکو به ثبت رسیده اضافه کرد: پست در این شهر دارای قدمتی طولانی و از شاهراه های اصلی بوده است و لزوم وجود چنین مرکزی در آن در راستای احیای هویت فرهنگی و تاریخی آن به شدت احساس می شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست ادامه داد: بی تردید در آینده ای نه چندان دور، گردشگری نقشی پررنگ تر در کشور خواهد داشت از این رو باید در تقویت میراث و گنجینه‌های تاریخی و فرهنگی کوشش و از تمام ظرفیت ها  برای حفظ، تقویت و نگهداشت هویت غنی ایران استفاده کنیم. وی با یادآوری افتتاح اولین “پست، موزه، مدرسه” دنیا در شهر رشت، از راه اندازی دومین مرکز  “پست، موزه، مدرسه ” دنیا در شهرستان دلگان از توابع سیستان و بلوچستان در آینده نزدیک خبر داد.  “پست موزه یزد” که دارای هزار قطعه تمبر و ۸ هزار پاکت نامه از زمان فعالیت پست تاکنون است  از ۴ سالن اصلی تشکیل شده است.

در سالن اول اقلام فیلاتلیک و تمبرهای دوران قاجار، در سالن دوم تمبر و اقلام فیلاتلیک دوران پهلوی و تاریخ پست هوایی، در سالن سوم اوراق پستی دوران معاصر و در سالن چهارم تمبر و اقلام فیلاتلیک ۱۲۰ کشور مختلف دنیا به نمایش گذاشته شده است.

شایان ذکر است در پایان مراسم  افتتاحیه نخستین تمبر چاپ شده در جهان توسط  قربان رضایی به مدیرعامل پست اهدا شد که سبحانی فر خواستار نگهداری آن در موزه ارتباطات ایران شد .