ایجاد تحول در اقتصاد دیجیتال با توسعه و تحول پست

ایجاد تحول در اقتصاد دیجیتال با توسعه و تحول پست
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰
104 بازدید

در گفت‌وگوی صمیمانه باشگاه خبرنگاران جوان با مدیرعامل شرکت ملی پست، می‌توانید درباره آخرین جزئیات و اقدامات این شرکت بیشتر بدانید.   در مدت زمان حضورم در مجلس شورای اسلامی توانستم قوانین بسیار محکم و غنی را برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تصویب برسانم، همچنین در دولت دهم که تازه به مجلس وارد […]

در گفت‌وگوی صمیمانه باشگاه خبرنگاران جوان با مدیرعامل شرکت ملی پست، می‌توانید درباره آخرین جزئیات و اقدامات این شرکت بیشتر بدانید.

  در مدت زمان حضورم در مجلس شورای اسلامی توانستم قوانین بسیار محکم و غنی را برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تصویب برسانم، همچنین در دولت دهم که تازه به مجلس وارد شده بودم، بحث انحلال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ادغام آن با وزارت راه و شهرسازی مطرح بود که از این طرح نیز جلوگیری کردیم و از ادغام و انحلال وزارت خانه جلوگیری شد.

همچنین ماده واحده‌ای را به تصویب رساندیم که کلیه درآمد مربوط به این بخش در زمینه توسعه زیرساخت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هزینه شود و این هم یکی از آن دسته مواردی بود که توانست به حوزه ارتباطات کمک کند.

موضوع برون سپاری مجموعه‌های وزارت ارتباطات نیز بحث دیگری بود که در آن زمان مطرح شده بود تا در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار گیرد، اما با توجه به تجربه‌ای که در گذشته در واگذاری مخابرات داشتیم، الگویی را از کشور‌های دیگر هم به عنوان یک تجربه دریافت کردیم و در نهایت اساسنامه جلوگیری از واگذاری کامل شرکت ملی پست و پست بانک به بخش خصوصی صادر شد.

این‌ها را فردی می‌گوید که تجربه ۲۰ سال خدمت در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین حضور ۲ دوره‌ای در مجلس شورای اسلامی را دارد.

رمضانعلی سبحانی‌فر مدیرعامل شرکت ملی پست متولد سال ۱۳۴۴ است و توانسته در زمینه توسعه ارتباطات و زیرساخت‌های شرکت ملی پست و وزارت ارتباطات اقدامات مناسبی را انجام دهد و در گفت‌وگویی صمیمانه با باشگاه خبرنگاران جوان درباره برنامه‌ها و فعالیت‌ها خود در مدت زمان حضورش در شرکت ملی پست سخن گفت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا خودتان هم برای ارسال بسته و… از پست استفاده می‌کنید؟

سبحانی‌فر: بله، خودم هم از پست استفاده می‌کنم و نمی‌توان آن را از چرخه زندگی حذف کرد. در زمانی که در شرکت پست نبودم هم از خدمات پست استفاده می‌کردم.

ایجاد تحول در اقتصاد دیجیتال با توسعه و تحول پست / ابتکاری جدید شرکت ملی پست برای حذف حذف واسطه‌ها در روستا بازار

باشگاه خبرنگاران جوان: تعطیلات نوروز به کدام شهر سفر می‌کنید؟

سبحانی‌فر: تا روز اول فروردین شیفت دارم و در اداره باید حضور داشته باشم، اما با توجه به اینکه چند ماهی هست به دیدار مادرم نرفته‌ام، به احتمال زیاد چند روزی را برای دیدار با مادرم به شهر سبزوار استان خراسان رضوی بروم.

باشگاه خبرنگاران جوان: چه سوابقی در وزارت ارتباطات، مجلس شورای اسلامی و شرکت ملی پست داشتید؟

سبحانی‌فر: خداوند را شاکرم که پس از یک دوره نزدیک به ۱ دهه، مجدد به خانه خودم در مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بازگشتم و حدود ۲۰ سال است که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشغول به کار بوده‌ام، همچنین نزدیک به یک دهه نیز در مجلس شورای اسلامی حضور داشتم.

در مجلس شورای اسلامی عضو کمیته صنایع و رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات به مدت ۸ سال بوده‌ام و در حال حاضر هم نزدیک به ۷ ماه است که در شرکت ملی پست فعالیت دارم و اقدامات خوبی را در این مدت زمان ۷ ماهه انجام داده‌ایم.

امروز بر اساس نیاز‌های جامعه که با توسعه تکنولوژی و پیشرفت همراه است، توانسته‌ایم بسترها، زیرساخت و … را در شرکت ملی پست توسعه دهیم. در گذشته فعالیت‌های پستی محدود به پاکت و بسته‌های کوچک بود، اما الزامات امروز ما با گذشته متفاوت است و این نیاز‌ها فضای بیشتری را برای تجزیه و مبادلات می‌طلبید.

در حال حاضر باتوجه به این حجم از مرسولات پستی این ابزار و لوازم قدیمی پاسخگو نیست و از روز اول تلاش کرده‌ایم که زیرساخت‌ها را تقویت کنیم و در این زمینه توانسته‌ایم در ۷ ماه بخش زیر ساختی و انگیزشی را برای کارکنان تقویت کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: درباره آخرین جزئیات از تقویت زیرساخت‌ها توضیح می‌‌دهید؟

سبحانی‌فر: در حال حاضر زیرساخت‌های ما فراهم شده، اما هنوز به صورت کامل تکمیل نشده، اما نسبت به گذشته بسیار بهبود پیدا کرده است و تا چهار ماه اول سال ۱۴۰۰ ظرفیت زیرساخت‌ها را به حدی می‌رسانیم که از آنچه که امروز هست، بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

موضوع تجزیه مبادلات را پیگیری کرده‌ایم و مرکز شماره ۲ ما نیز اخیرا افتتاح شد. موضوع هوشمندسازی مرکز تجزیه و مبادلات را نیز پیگیری کردیم و به زودی به صورت مکانیزه فعالیت خود را آغاز می‌کند، امیدواریم در نیمه اول سال آینده این مرکز هم به بهره برداری برسد.

مرکز شماره ۲ تجزیه و مبادلات می‌تواند در هر ساعت ۱۲ هزار مرسوله را تفکیک کند، همچنین در استان البرز، گیلان، قزوین و .. هم تغییرات خوبی را در جهت توسعه تجزیه و مبادلات ایجاد کرده‌ایم و موضوع توسعه و تقویت ناوگان هم در دستور کار است.

همچنین ۵ مرکز هاب منطقه‌ای را ایجاد کرده‌ایم که در این مراکز هاب، سرعت کار بسیار بالا رفته و در این مراکز نیز خدمات به صورت هوشمند انجام می‌شود. در حال حاضر برای ارسال مرسولات پستی هموطنان از ظرفیت قطار نیز استفاده می‌شود و به زودی ظرفیت ناوگان شهری ما به صورت ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

با این ۴۰۰ دستگاه وانت که قرار است به شبکه پست اضافه کنیم، سرعت کار و ارسال مرسولات پستی بسیار بالا می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان: برای حفاظت از مرسولات مردم در حین جابجایی چه اقدامات جدیدی صورت گرفته است؟

سبحانی‌فر: ما ۴ هزار ترولی یا همان باکس‌های فلزی چرخدار را خریداری کرده‌ایم و به زودی قرار است وارد شبکه پست شوند و این ترولی‌ها می‌تواند در بحث حفاظت و جلوگیری از مفقودی مرسولات کمک بسیار مطلوبی کند و رضایت هموطنان را بیشتر کسب کنیم. در زمینه ارتقا شبکه الکترونیکی نیز در حال برنامه ریزی هستیم و به دلیل ضرورتی که دارد، این اقدام را در دستور کار گذاشته‌‎ایم.

موضوع استفاده از خطوط هوایی نیز در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم از طریق هواپیما مرسولات هموطنان را ارسال کنیم و باتوجه به محدودیت‌هایی که داشتیم، در حال حاضر روزانه حدود ۸ تن مرسوله را به ۱۹۲ کشور ارسال می‌کنیم و این موضوع هم نسبت به گذشته بسیار افزایش پیدا کرده.

در گذشته ارسال روزانه مرسولات پستی به خارج از کشور نزدیک به ۲ تا ۳ تن مرسوله بود و در حال حاضر این عدد به ۸ تن رسیده است.

یکی از عوامل بسیار موثر ما پرسنلمان بوده و به لحاظ اینکه بخش عمده کار ما متکی به نیروی انسانی است، باید رضایتمندی نیروی انسانی را به همراه داشته باشیم و در این راستا بحث ارتقا امنیت و معیشت شغلی را برای کارکنان داشته‌ایم. در این مدت ۷ ماهه حدود ۲ هزار نفر از کارکنان را توانسته‌ایم تغییر وضعیت دهیم و دنبال هستیم تا بحث سختی کار هم حل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: درباره اقدامات رفاهی که برای پرسنل انجام داده‌اید مقداری توضیح دهید؟

سبحانی‌فر: چندسالی بود که لباس برای موزعین خریداری نشده بود و در حال حاضر لباس‌های جدید هم تحویل پرسنل داده شده و توانسته‌ایم تا حدودی رضایتمندی پرسنل را ایجاد کنیم و در حال حاضر هر چه عملکرد کارکنان بیشتر باشد، به همان میزان دستمزد دریافت می‌کنند و با این شیوه هم سازمان و هم پرسنل سود می‌برند.

در زمینه تجارت الکترونیک ما روستا بازار را ایجاد کردیم که به روستاییان کمک کند و از طریق پست، تجارت از تولید کننده به مصرف کننده با حذف واسطه انجام شود. نزدیک به ۵ هزار فروشگاه در این سامانه عضو هستند و ما  کالا را از تولید کننده به دست مصرف کننده می‌رسانیم تا از این طریق رونق اقتصادی را هم داشته باشیم.

ایجاد تحول در اقتصاد دیجیتال با توسعه و تحول پست / ابتکاری جدید شرکت ملی پست برای حذف حذف واسطه‌ها در روستا بازار

باشگاه خبرنگاران جوان: پرچالش‌ترین اتفاق سال ۹۹  چه بود؟

سبحانی‌فر: پر چالش‌ترین اتفاق سال ۹۹ موضوع کرونا بود و زمانی که قرنطینه انجام شد باتوجه به فراهم نبودن زیرساخت‌ها غافلگیر شدیم. چالش بعدی این بود که حدود ۲ هزار نفر از همکاران ما دچار ویروس کرونا شدند و متاسفانه ۸ نفر از همکاران را از دست دادیم.

گزارش از میثم نامنی