حساسیت ویژه پدافند سایبری در عصر جنگ اقتصادی

حساسیت ویژه پدافند سایبری در عصر جنگ اقتصادی
مرداد ۱۵, ۱۳۹۷
116 بازدید

  رمضانعلی سبحانی‌فر از پدافند سایبری به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد در جنگ اقتصادی پیش رو یاد کرد و گفت: حال که دشمنان، استراتژی خود را بر مبنای جنگ اقتصادی تنظیم کرده‌اند، پرداختن به حوزه پدافند سایبری ضرورتی انکار‌ناپذیر می‌نماید. نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پیش از ورود به حوزه […]

 

رمضانعلی سبحانی‌فر از پدافند سایبری به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد در جنگ اقتصادی پیش رو یاد کرد و گفت: حال که دشمنان، استراتژی خود را بر مبنای جنگ اقتصادی تنظیم کرده‌اند، پرداختن به حوزه پدافند سایبری ضرورتی انکار‌ناپذیر می‌نماید.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پیش از ورود به حوزه سایبری باید مردم و مسئولان را با مفهوم، اهمیت و اهداف کلی پدافند غیرعامل آشنا کنیم زیرا به نظر می‌رسد نه تنها عموم مردم، بلکه برخی مسئولین نیز به درستی با این موضوع به عنوان یکی از راهبردهای اساسی ما آشنایی ندارند؛ هر چند در تمام وزارتخانه‌ها، بخشی به این قسمت اختصاص داده شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بیان ویژگی‌ها و پیامدهای حملات سایبری پرداخت و گفت: این حملات متفاوت از تهاجم‌های نظامی است یعنی  بدون هشدار قبلی است، هوشمندانه هدف خود را تشخیص می‌دهد و به دلیل غیرمخرب بودن در منظر عمومی، حساسیتی در حوزه اجتماعی ایجاد نمی‌کند و لذا به دنبال آن، انسجام و یکپارچگی نیز بین مردم به وجود نمی‌آید، حال آن که در حملات نظامی، این اتحاد در بین توده شکل می‌گیرد و ما شاهد بسیج عمومی هستیم. با این اوصاف، در شرایط فعلی که ما درگیر جنگی اقتصادی هستیم، حملات سایبری بسیار محتمل است. فراموش نکنیم که این حملات علاوه بر تخریب، معمولا به نشر اطلاعات و جاسوسی هم می‌انجامد.

سبحانی‌فر به رویکرد آمریکایی‌ها در این باره اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها دکترینی در ۵ سطح تعریف کرده‌اند که بر اساس آن، تهاجم نظامی به کشورها در پایین‌ترین و آخرین سطح آن قرار دارد و هدف قرار دادن زیرساخت‌ها به خصوص زیرساخت‌های اقتصادی در بالاترین سطح هرم به چشم می‌خورد.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: در کشور ما تعیین خط‌مشی و سیاست‌گذاری در حوزه سایبری بر عهده شورای عالی فضای مجازی است. فراقوه‌ای بودن این مهم، یک نقطه قوّت به شمار می‌رود. همچنین وجود سازمان پدافند غیرعامل نیز از اهمیت این موضوع در سطح کلان خبر می‌دهد ولی بین تشکیل یک ساختار و باور مسئولان به ضرورت این موضوع، تفاوت وجود دارد. مجلس در برنامه ششم توسعه،  وزارتخانه‌ها را مکلف کرد درصدی از بودجه خود را به این امر اختصاص دهند، ولی این اقدامات، برنامه‌ریزی و قانونگذاری‌ها وقتی موثر است که مسئولین اجرایی به خوبی تهدیدهای موجود را شناسایی و آنها را به فرصت تبدیل کنند.

به گفته سبحانی فر، اقدام بانک مرکزی در حوزه ارزهای دیجیتالی، شناسایی همین نوع تهدید بود.

وی اظهار داشت: در یک بازه زمانی کوتاه، اقبال مردم به خرید ارزهای دیجیتالی افزایش یافت. بانک مرکزی نیز با ورود به این موضوع، مردم را از خطرات این نوع فعالیت‌ها آگاه کرد تا در آینده، افراد خسران‌دیده و مضطر، به دنبال پول‌های خود در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی نگردند. ورود به موقع بانک مرکزی در این حوزه، اقدامی هوشمندانه بود ولی به نظرم کافی نیست. ما باید در پی یافتن راهکارها و تدابیر تازه ای باشیم.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر که درگیر یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار هستیم و به فرموده مقام معظم رهبری، اتاق جنگ امروز علیه ایران وزارت خزانه‌داری آمریکا است، باید به موضوعاتی نظیر ارز دیجیتالی که می‌تواند خطرآفرین باشد، به صورتی همه‌جانبه نگریسته شود. موضوع خروج ارز از کشورتوسط شبکه‌های مجازی یک واقعیت است که در صورت عدم برنامه‌ریزی برای مهار آن، می‌تواند بحران بیافریند. ما می‌دانیم که تصمیم بانک مرکزی در زمان خود درست بود و کشور در حال حاضر بستر و زمینه مناسب برای ورود به این بخش را ندارد  اما دشمن یک قدم جلوتر حرکت می‌کند و از آنجا که حملات سایبری بر اصل غافلگیری بنا شده است؛ لذا باید هر چه زودتر تمهیداتی در این باره اندیشیده شود. چه بسا بتوان با ارائه راهکارهایی از این تهدید به عنوان یک فرصت برای دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا نیز استفاده کرد. همه اینها منوط بهشناسایی درست این حوزه و ایجاد پدافند غیرعامل متناسب با آن است.

وی به کیفیت حملات سایبری اشاره کرد و افزود: در حملات سایبری، هکرها پیش قراولان حمله‌ند لذا باید از اطلاعات و منابع خود به دقت مراقبت کنیم. برای این منظور باید تأسیسات زیربنائی کشور مانند نیروگاه‌ها، تأسیسات انبار نفت و گاز، کارخانجات مانند ذوب‌آهن، فولاد، خودروسازی، مراکز بیمارستانی و پناهگاه‌های دسته جمعی(در صورت وجود)، سیستم‌های ارتباطی و مخابراتی، حوزه‌های مالی و پولی و سیستم بانکداری کشور و … را به شدت تحت مراقبت قرار داد. بدیهی است وجود سازمان پدافند غیرعامل می تواند به هماهنگی بین دستگاهی برای صیانت از داشته‌های کشور کمک کند زیرا جزیره‌ای عمل کردن، محکوم به شکست است.