شرایط امروز کشور اهمیت همبستگی را بیشتر می‌کند

شرایط امروز کشور اهمیت همبستگی را بیشتر می‌کند
شهریور ۲۵, ۱۳۹۷
142 بازدید

    مشکلات امروز کشور این نیاز را ایجاب می‌کند که همه جریان‌ ها و دستگاه‌ ها و مسئولان فارغ از نگاه‌ های سیاسی و جناحی و با تاکید بر ضرورت همبستگی و وحدت ملی به یک راه واحد و مشترک برای حل مشکلات کشور دست پیدا کنند. رمضانعلی سبحانی فر نماینده سبزوار و عضو […]

 

 

مشکلات امروز کشور این نیاز را ایجاب می‌کند که همه جریان‌ ها و دستگاه‌ ها و مسئولان فارغ از نگاه‌ های سیاسی و جناحی و با تاکید بر ضرورت همبستگی و وحدت ملی به یک راه واحد و مشترک برای حل مشکلات کشور دست پیدا کنند.

رمضانعلی سبحانی فر نماینده سبزوار و عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی طی گفتگویی با «روزان» به فضای عمومی مجلس در آستانه معرفی وزرای پیشنهادی و همین طور استیضاح احتمالی وزیر صمت می‌پردازد. او در این خصوص به ما چنین توضیح می‌دهد که «هنوز نام یا اسامی خاصی به مجلس از جانب دولت برای وزرای پیشنهادی معرفی نشده است و در رایزنی هایی که بین دولت و مجلس وجود داشته است احتمالی نمی‌توان برای افراد در نظر گرفت چون هیج تصمیم موثق و قاطعی درباره این مسئله به ما اعلام نشده است.»

 

در هفته‌های پیش رو استیضاح وزیر صنعت در راه است. فکر می‌کنید نتیجه این استیضاح چه باشد؟

فعلا مجلس در تعطیلات است. بنابراین در چنین شرایطی نمی‌توان صریحا و قطعا درباره تصمیمات آینده نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همین طور سرنوشت رایزنی‌ها و اخبار ضد و نقیض درباره آن صحبت کرد یا پیش بینی خاصی را در نظر گرفت. بر همین اساس من نمی‌توانم بگویم که سرنوشت جلسه استیضاح وزیر صنعت در صحن علنی به چه شکلی خواهد بود و مهم‌تر آنکه آیا حتما این جلسه برگزار می‌شود یا طراحان استیضاح از برگزاری آن منصرف می‌شوند. آنچه که مسلم بوده این است که فعلا فضای عمومی مجلس نسبت به عملکرد و رویکرد دولت در حوزه‌های مختلف داخلی از جمله اقتصاد و معیشت انتقاد دارد. این انتقاد نیز پیش‌تر در جلسات استیضاح وزرای اقتصاد و کار نیز به‌صورت کاملا محسوس درک شد.

اما به هرحال استیضاح ‌ها مقدمات و جوانبی دارند. در جلسه استیضاح وزیر اقتصاد رفتار هیات دولت، نطق نمایندگان موافق استیضاح و همین طور نطق نمایندگان مخالف استیضاح و همین طور فضای عمومی مجلس در روز استیضاح و مهم‌تر از همه رفتار و نطق آقای وزیر می‌توانند در نهایت تاثیر بسزایی در رای نمایندگان برای اعتماد مجدد به وزیر داشته باشند. فعلا نه رایزنی و گمانه زنی مشخصی برای این جلسه مطرح شده است و نه آنکه جلسات مجلس از سر گرفته شده است تا بتوان برآورد نزدیکی از فضای عمومی مجلس نسبت به استیضاح پیدا کرد.

 

برخی گزینه و اسامی را درباره وزرای پیشنهادی دولت به مجلس مطرح کرده اند. این اسامی چقدر صحت دارند؟

هنوز نام یا اسامی خاصی به مجلس از جانب دولت برای وزرای پیشنهادی معرفی نشده است و در رایزنی هایی که بین دولت و مجلس وجود داشته است احتمالی نمی ‌توان برای افراد در نظر گرفت چون هیچ تصمیم موثق و قاطعی درباره این مسئله به ما اعلام نشده است. بنابراین اگر تاکنون گزینه‌ای در رسانه ‌ها عنوان شده است، این گزینه ها، قطعی نبوده و تنها نتیجه و دستاورد برخی گمانه زنی‌های رسانه‌ای بوده است که نباید به آن خیلی توجه کرد. البته مجلس امیدوار است که دولت در معرفی وزرای پیشنهادی بتواند از گزینه‌های توانمند و کارآمد و متخصص و متعهد استفاده کند. چراکه امروز کشور با مشکلات و موانع جدی و مهمی رو به رو ست که حضور نخبگان این فرصت را تامین می‌کند تا دولت در حل مشکلات و برون رفت از بحران‌ها موفق عمل کند. انتخاب گزینه ‌های نادرست برای این وزارتخانه‌ها می‌تواند دولت را با چالش‌های مجددی همراه کند. فضای امروز مجلس خوشبختانه یک فضای حمایتی نسبت به دولت است و آقای روحانی باید از این فضا بهره ‌برداری کند. باید معرفی گزینه‌ های متخصص و متعهد سطح کیفی دولت را ارتقا بدهد.

 

از اتفاقات اخیر چنین برداشت می‌شود که مجلس و دولت دارای یک سری اختلافات جزئی هستند که با تقویت تعاملات می‌توان این اختلافات را برطرف کرد.

قطعا اگر تعاملات بین دولت و مجلس افزایش پیدا کند، می‌توان به توسعه و تقویت عملکرد هر دو قوه یعنی مجلس شورای اسلامی و دولت امیدوارتر بود. این تعاملات فارغ از آنکه احتمال اختلاف بین مجلس و دولت را کاهش می‌دهد، زمینه ساز آن می‌شود که طرفین با مشورت در مورد موضوعات مختلف به یک راهکار و راه‌حل مشترک و مهمتری دست پیدا کنند.

امروز خوشبختانه این ظرفیت در مجلس وجود دارد و دولت نیز می‌تواند از این طریق به یک راهکار و راه‌حل نوینی دست پیدا کند. مشکلات امروز کشور این نیاز را ایجاب می‌کند که همه جریان‌ ها و دستگاه‌ ها و مسئولان فارغ از نگاه‌ های سیاسی و جناحی و با تاکید بر ضرورت همبستگی و وحدت ملی به یک راه واحد و مشترک برای حل مشکلات کشور دست پیدا کنند. این وحدت و همبستگی همواره ما را به یک نتیجه و دستاورد روشن می‌رساند و تجربه تاریخی ما این راه به صراحت اعلام کرده و باید همواره به این موضوع و ضرورت آن توجه شود.