تهران و مسکو در تمام حوزه ها روابط خود را گسترش داده اند

تهران و مسکو در تمام حوزه ها روابط خود را گسترش داده اند
آذر ۱۸, ۱۳۹۷
115 بازدید

  سفیر جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز ۱۶ آذر در جمع دانشجویان ایرانی شاغل در مسکو حاضر شد و اعلام کرد که روابط تهران و مسکو در تمامی حوزه ها رشد کرده است و دو طرف به این روند ادامه خواهند داد. مهدی سنایی شنبه شب با حضور در محل انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی […]

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز ۱۶ آذر در جمع دانشجویان ایرانی شاغل در مسکو حاضر شد و اعلام کرد که روابط تهران و مسکو در تمامی حوزه ها رشد کرده است و دو طرف به این روند ادامه خواهند داد.

مهدی سنایی شنبه شب با حضور در محل انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در مسکو افزود: در چهار سال گذشته، روابط ایران و روسیه به شکل بی سابقه ای در حوزه های مختلف سیاسی، گردشگری، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و نظامی رشد کرده است و گسترش رفت و آمد مقامات و مسئولان دو کشور با وجود تحریم های یک جانبه آمریکا، پیام روشنی دارد.

وی گفت: چهار سال پیش حدود ۲۰۰ دانشجوی ایرانی در روسیه حضور داشتند اما امروز تعداد دانشجویان دختر و پسر ایرانی در دانشگاه های روسیه به بیش از دو هزار نفر رسیده است که نشان می دهد این آمار تا ۱۰ برابر افزایش یافته است.

سنایی اظهار داشت: در حوزه گردشگری نیز با رشدی در همین اندازه مواجه هستیم و حضور ایرانیان هر روز در روسیه بیشتر می شود و سیاست سفارت ایران در روسیه نیز استمرار این امر و گسترش روزافزون روابط میان تهران و مسکو است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه ادامه داد: تنها در چهار سال گذشته رئیس جمهوری روسیه چندین بار به تهران سفر و با مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگو کرد که تا پیش از آن هرگز میان دو کشور چنین رفت و آمدی در سطح سران وجود نداشت.

وی با بیان اینکه هیات های مختلفی از ایران راهی روسیه می شوند و از روسیه به تهران سفر می کنند، افزود: هم اکنون رئیس دومای روسیه در تهران به سر می برد و هیات دوستی پارلمانی ایران به مسکو آمده تا با همتایان خود گفت وگو کند.

سنایی ادامه داد: گفتمان روسیه و ایران در خاورمیانه امروز به عملگرایی تبدیل شده است و اگر این همکاری ها نبود امروز داعش همچنان در حال جولان دادن در منطقه بود.

وی افزود: روند چند سال اخیر به آن معنا نیست که تهران و روسیه به اوج روابط دوستانه خود رسیده اند، بلکه معتقدم باید روابط را بیش از پیش در تمام ابعاد گسترش داد و به این روند سرعت بیشتری هم بخشید اما سطح فعلی روابط، قابل مقایسه با گذشته نیست و رشد قابل توجه ای داشته است.

سنایی گفت: افزایش رفت و آمدها میان دو کشور در اوج اختلاف ها با آمریکا پیام معنادار و روشنی دارد و گویای عمق یافتن روابط تهران و مسکو است.

سفیر ایران در روسیه افزود: تمامی اسناد ضروری برای توسعه همکاری ها در عرصه های مختلف میان مقامات عالی دو کشور به امضا رسیده است و از نظر سیاسی هیچ مانعی بر سر راه گسترش همکاری های دوملت وجود ندارد.

سنایی در ادامه گفت وگوی صمیمانه خود با دانشجویان به مشکلات دانشجویان شاغل در روسیه و اهتمام سفارت جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مشکلات دانشجویان با توجه به موانع و اختیارات قانونی اشاره کرد.

«رمضان علی سبحانی فر» نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی و رئیس هیات دوستی پارلمانی ایران نیز که در این نشست حضور داشت، برای دقایقی با دانشجویان گفت وگو کرد و در جریان دغدغه ها و مشکلات آنان قرار گرفت.ایرنا