مردم انتظار دارند قیمت ها کاهش یابد

مردم انتظار دارند قیمت ها کاهش یابد
دی ۱۵, ۱۳۹۷
110 بازدید

  عضو فراکسیون حمایت از تولید داخلی با اشاره به ناتوانی تولید در تامین مواد اولیه گفت: این روند باعث شد قیمت ها نسبت به آنچه مردم انتظار دارند، بالا رود و هم اینک منتظرند قیمت ها کاهش یابد. رمضانعلی سبحانی فر در برنامه “صبح و گفت وگو” اظهار کرد: «مردم سوال می کنند که […]

 

عضو فراکسیون حمایت از تولید داخلی با اشاره به ناتوانی تولید در تامین مواد اولیه گفت: این روند باعث شد قیمت ها نسبت به آنچه مردم انتظار دارند، بالا رود و هم اینک منتظرند قیمت ها کاهش یابد.

رمضانعلی سبحانی فر در برنامه “صبح و گفت وگو” اظهار کرد: «مردم سوال می کنند که چرا قیمت ارز کاهش یافته اما قیمت ها پایین نیامده است و انتظار دارند قیمت ها کاهش پیدا کند.»

وی ادامه داد: «تولید نیز در مقطعی قادر به تامین مواد اولیه نبود و این روند باعث شد قیمت ها نسبت به آنچه مردم انتظار دارند، بالا رود و هم اینک منتظرند قیمت ها کاهش یابد.»

سبحانی فر گفت: «از طرفی نهاده ارزان وارد می شود اما باز می بینیم قیمت لبنیات بالاتر می رود؛ لذا بازار و تولید به تعادل مورد نظر نمی رسد.»

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: «باید از طریق توزیع عادلانه و تامین مواد اولیه [بازار را کنترل کرد]؛ اما نوسانات ارزی موجب شد بخشی از تولید مواد اولیه را تامین نکرده و با ته مانده های قبل، ذخایر اولیه را مصرف کند.»

سبحانی فر افزود :«برخی کارخانجات یا مواداولیه ندارند یا اظهار می دارند تا یکماه دیگر مواد اولیه به اتمام می رسد. از طرفی جلوی ثبت سفارش ها گرفته شده است و بدلیل عدم تامین ارز، دچار مشکل شده ایم و قادر نیستیم مواد اولیه را سفارش داده و وارد کنیم.»

وی یادآور شد: «مجوزی داده شده که صادرکننده ای که تامین کننده ارز است، نباید مورد سوال قرار گیرد بنابراین راهکارهای مختلفی برای تامین ارز وجود دارد تا مشکلات حوزه واردات برداشته شود.»

همچنین محمد طحان پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ضمن تشریح وضعیت لوازم خانگی اظهار کرد: «لوازم خانگی همچون سایر صنایع در رکود است و بدلیل گرانی قیمت توان خرید مردم پایین آمده است.»

وی با بیان اینکه هیچ مشتری وارد بازار لوازم خانگی نمی شود، افزود: «تولید کنندگان در تهران تا یک سوم توان خود اقدام به تولید لوازم خانگی می کنند.»

طحان پور گفت: «آقای سبحانی فر می فرمایند ما در حال گشایش اعتبار هستیم ولی آن سوی مرزها نمی توان برای کشور حتی یک دلار جابجا کرد و فشار تحریم ها روز به روز بیشتر می شود.»

وی ادامه داد: «اعلام می کنند قیمت دلار را ثابت نگه داشته ایم ولی گشایش اعبتار صورت نمی گیرد. کشورهایی هم که ارتباط اندک تجاری با ما داشتند، امروز وارد معامله با ایران نمی شوند و این شوخی نیست.»

طحان پور به رادیو گفت وگو گفت: «اگر بنده صادر کننده باشم، به هیچ عنوان دلار دست کسی نمی دهم چون به دلار نیاز دارم. همچنین اگر گرفتن دلار از صادرکننده به اجبار باشد، مشکلات دیگر روی می دهد.»

وی افزود: «ما مرتب به مردم وعده می دهیم؛ چقدر سر و صدا کردیم که بازار مشترک اروپا به ما قول داده است؟ ولی آقای ظریف دست آخر گفتند این کار نشد! ما باید با واقعیت ها جلو برویم.»