برکات باران ویرانگر نوروزی از زبان سبحانی فر

برکات باران ویرانگر نوروزی از زبان سبحانی فر
فروردین ۲۴, ۱۳۹۸
125 بازدید

  نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان اینکه باران سیل‌آسای نوروزی علاوه بر خرابی‌ها و ویرانی‌ها برکات میان‌مدت بسیاری به دنبال داشت، گفت: مدیران، برنامه‌ریزان و مسؤولان کشور به ویژه در بخش‌های نیرو و کشاورزی باید هر چه بیشتر مکانیزم‌ها، سازوکارها و تصمیماتی را برای بهره‌برداری‌های اقتصادی از نزولات جوی نوروزی به اجرا درآورند […]

 

نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان اینکه باران سیل‌آسای نوروزی علاوه بر خرابی‌ها و ویرانی‌ها برکات میان‌مدت بسیاری به دنبال داشت، گفت: مدیران، برنامه‌ریزان و مسؤولان کشور به ویژه در بخش‌های نیرو و کشاورزی باید هر چه بیشتر مکانیزم‌ها، سازوکارها و تصمیماتی را برای بهره‌برداری‌های اقتصادی از نزولات جوی نوروزی به اجرا درآورند تا از محل درآمدزایی ایجاد شده، هزینه بازسازی هر چه سریعتر زیرساخت‌های مناطق سیل‌زده تامین شود.

 

رمضانعلی سبحانی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: درس عبرت و تجربه بزرگ سیل نوروزی برای مدیران سیاسی، شهری، اقتصادی و مهندسان کشور این است که در استانداردها و قوانین شهرسازی و ساخت روستاها به ویژه در حاشیه رودخانه‌ها تجدید نظر کنند همچنین زمینه استفاده از مصالح و فناوری‌هایی را به وجود آوردند که علاوه بر گران نبودن، استحکام و مقاومت مناسبی داشته باشد.

 

وی با اشاره به آمار وزیر نیرو، گفت: براساس آنچه که وزیر نیرو اعلام کرد باران نوروزی موجب صرفه‌جویی سه میلیارد دلاری برای تامین آب شیرین شد. پر شدن تالاب‌ها، سدها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، هم موجب به گردش درآمدن توربین‌ها و تولید برق بیشتر، هم احیای زمین‌های خشک کشاورزی و هم افزایش صادرات آب به کشورهای مختلف می‌شود که همه اینها موجب به گردش درآمدن چرخ‌های تولید و رونق آن می‌شود. سیل نوروزی همچنین در حوزه زیست محیطی و ریزگردها و اقلیم مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق غربی و جنوب غربی تغییرات خوبی را به دنبال خواهد داشت.

 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: سال گذشته تا پنج هزار مگاوات برق از طریق ذخایر آبی کشور تولید شد که این عدد پس از نزولات جوی فراوان نوروزی تا سه برابر افزایش خواهد یافت که حداقل چهار میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور خواهد داشت.

 

نماینده مردم سبزوار در مجلس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه وقتی کشور گرفتار چالش و بحران می‌شود همه مسؤولان و دلسوزان کشور و نظام باید در کنار هم برای رفع گرفتاری‌ها تلاش کنند نه اینکه شروع به متهم کردن و تضعیف یکدیگر کنند، گفت: تضعیف دولت و نهادهای حاکمیتی در شرایطی که مشغول امدادرسانی و کمک به سیل‌زدگان غرب و جنوب غرب کشور هستند موجب ناامیدی مردم به ویژه مردم سیل‌زده می‌شود و اصلا به صلاح نیست.

 

سبحانی‌فر متذکر شد: برخی شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی غیراجرایی با انتقادات بی‌سر و ته به مسؤولان اجرایی، امدادی و نظامی دنبال بهره‌برداری‌های سیاسی از بحران سیل هستند. برای جلب رضای خدا و رضایت عمومی باید از دامن زدن به این رفتارها اجتناب و دوری کرد و در عوض به کمک مردم و مسؤولان درگیر در ماجرای سیل رفت.

 

وی تاکید کرد: نیروهای مسلح، نظامی، انتظامی و امنیتی در کنار مقامات اجرایی و امدادی در تلاشند تا در بحران سیل مردم کمترین آسیب را ببینند.