خط تولید خودرو پژو۳۰۱ در حالی توسط شرکت ایرانخودرو افتتاح شد، که شریک فرانسوی این شرکت از حدود یک سال قبل به همکاری خود با طرف ایرانی پایان داده و حاضر به ادامه همکاری ها طبق توافق قبلی نشده است. با این همه شرکت ایران خودرو پس از این خلف وعده پژو بیکار ننشسته و […]
خط تولید خودرو پژو۳۰۱ در حالی توسط شرکت ایرانخودرو افتتاح شد، که شریک فرانسوی این شرکت از حدود یک سال قبل به همکاری خود با طرف ایرانی پایان داده و حاضر به ادامه همکاری ها طبق توافق قبلی نشده است. با این همه شرکت ایران خودرو پس از این خلف وعده پژو بیکار ننشسته و تلاش کرده است تا با تکیه بر توان داخلی عمق ساخت داخل این محصول را به ۶۰ درصد برساند.
طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است میزان داخلی سازی این خودرو با همکاری حدود ۳۰۰ قطعه ساز ایرانی به حدود ۸۰ درصد برسد و در عین حال با برخورداری از استانداردهای ۸۵ گانه به محصول استراتژیک ایران خودرو در بازار ایران بدل شود. اگرچه قرار بود شرکت پژو فرانسه قطعات های تک و پیشرفته این خودرو را تامین کند، اما پس از تحریم ها و خروج ایران، این قطعه سازان ایرانی بودند که ابتکار عمل را به دست گرفتند و زمینه خودکفایی در بسیاری از این قطعات را فراهم کردند.
پژو ۳۰۱ در حالی تا پایان سال به تولید انبوه می رسد که تاکنون ۵۶۵ قطعه از ۱۱۲۳ قطعه به کار رفته در این خودرو داخلی سازی شده و طبق اعلام مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در فاز اول ۱۰۰ هزار دستگاه پژو ۳۰۱ در ایران خودرو تولید خواهد شد که این رقم در فاز دوم سالانه ۲۵۰ هزار دستگاه خواهد بود.
هاشم یکه زارع با بیان اینکه پژو ۳۰۱ بدون حضور شرکت پژو در ایران به تولید رسیده، افزود: در شهریور ماه نیز شاهد اتفاق خوب دیگری خواهیم بود به طوری که یک محصول ایرانی بر روی پلتفرم داخلی به تولید خواهد رسید و هرچند شرکت پژو ایران را ترک کرده ولی ما بدون اتکا به آنها تولید محصولاتشان را ادامه خواهیم داد.
وی با اشاره به حجم سرمایهگذاری برای تولید پژو ۳۰۱ ، گفت: در خط بدنه پژو ۳۰۱ معادل ۳۶ میلیون یورو و در خط مونتاژ نیز حدود ۱۴ میلیون یورو سرمایهگذاری شده و در مجموع میزان سرمایهگذاری انجام شده برای تولید این خودرو ۵۰ تا ۶۰ میلیون یورو است.
وی با اشاره به دریافت خسارت ۱۵۰ میلیون یورویی از پژو فرانسه و ثبت در دفاتر ایران خودرو افزود: سال گذشته و طی جلسه ای که مدیران پژو داشتیم اعلام کردند که اجازه ندارید تولید پژو ۳۰۱ را آغاز کنید و ما نیز به آنها قاطعانه گفتیم؛ شما نباید ایران را ترک می کردید و در چنین شرایطی ایران خودرو با تکیه برسرمایه گذاری داخلی خود،این پروژه را دنبال خواهد کرد.
وی با بیانم اینکه پس از خودروهای پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ محصول پژو ۳۰۱ سومین خودرویی است که بدون حضور پژو داخلی سازی شده افزود: تولید پژو ۳۰۱ بدون حضور پژو منافاتی با قرارداد ما با فرانسوی ها ندارد و طرف ایرانی مالک پلت فرم پژو ۳۰۱ است و می تواند خودروهای زیادی را بر روی این پلت فرم تولید کند.یکه زارع با اشاره به اینکه با پیگیری های ایران خودرو در زمینه توسعه محصول تا شهریورماه امسال تحولات عمده ای رقم خواهد خورد افزود: مهرماه امسال نیز یک قطعه کلیدی که به لولوی صنعت قطعه سازی شهرت داشت در ایران تولید خواهد شد و این همان قطعه ای است که هیچکس جرأت نمی کرد برای تولید آن سرمایه گذاری کند.
مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: در مذاکرات بعد از برجام، پژو می خواست به همان شیوه قبل، قراداد را منعقد کند ولی ما رفت و برگشت های زیادی را برای این قرارداد داشتیم و در نهایت قرارداد خوبی بسته شد و باتوجه به تجربه تلخ قرارداد رنو و مشکلات مربوط به تحویل و تولید قطعات، پژو را متقاعد کردیم که ساپکو باید مسوولیت ساخت داخل را بر عهده داشته باشد.وی با بیان اینکه اولین سری تولیدات پژو ۳۰۱ اردیبهشت ۹۹ به مشتریان تحویل داده خواهد شد، افزود: در خصوص تولید پژو ۲۰۰۸ نیز باید به این موضوع اشاره کنیم که ۱۶ هزار دستگاه از این خودرو فروخته شده که ۱۳ هزار دستگاه به مشتریان تحویل داده شد و ۳ هزار دستگاه نیز به زودی تحویل داده خواهد شد.
مدیرعامل ایران خودرو افزود: حداکثر تولید پژو ۲۰۰۸ معادل ۲۰ هزار دستگاه خواهد بود ولی در مورد پژو ۳۰۱ در سال چهارم تولید به ۲۵۰ هزار دستگاه خواهیم رسید.
تولید پژو ۳۰۱ در دو مدل LX و ALX
مدیرعامل ساپکو نیز در مراسم افتتاح خط تولید خودرو پژو ۳۰۱ از برنامهریزی برای تولید ۱۰۰ هزار دستگاه از این محصول تا سال ۱۴۰۰ در کشور خبر داد و افزود: این خودرو در دو مدل LX و ALX تولید میشود که موتور EC5 بر روی آن نصب میشود.
منصور منصوری ادامه داد: تولید موتور با خودکفایی ۸۰ درصدی و گیربکس دستی بر روی مدل LX صورت میگیرد و در نوع ALX نیز گیربکس اتومات نصب خواهد شد که پس از مدت کوتاهی بعد از لانچ کردن گیربکس دستی، این محصول نیز وارد بازار خواهد شد.
مدیرعامل ساپکو دسترسی به ایمنی بالاتر، ارتقا و تکمیل سبد محصولات و تحقق برنامه بلندمدت محصولات ایرانخودرو، برخورداری از استانداردهای ۸۵گانه و مطابقت با سطح استاندارد یورو۵ را از جمله ویژگیهای پژو۳۰۱ عنوان کرد و گفت: بعد از پلتفرمهای پژو ۲۰۶، پژو۴۰۵، سمند و دنا، حالا جدیدترین پلتفرم ایرانخودرو برای پژو ۳۰۱ طراحی شده است که امکان صادرات محصول را با استانداردهای بینالمللی فراهم میکند.
منصوری با بیان اینکه بستر لازم برای رشد توان طراحی شرکتهای زنجیره تامین در پروژه پژو۳۰۱ فراهم شده است، افزود: در پروژههای دیگر، خودکفایی به مرور افزایش مییافت ولی در این پروژه داخلیسازی ۶۱ درصدی در آغاز تولید مدنظر است و با بهرهگیری از تکنولوژیهای جدید در تولید مواد اولیه و قطعات امکان دستیابی به بازارهای صادراتی فراهم میشود.
وی در مورد سرمایهگذاری انجامشده بر روی تولید پژو۳۰۱ نیز گفت: ۶۳ میلیون یورو و ۲۸۰ میلیارد ریال در حوزه قطعات و ۳۸ میلیون یورو نیز در سالن بدنهسازی جدید در این پروژه هزینه شده است.
وی ادامه داد: مرداد سال گذشته که پژو ایران را ترک کرد، میتوانستیم ۴۰ درصد خودکفایی را در پژو۳۰۱ محقق کنیم ولی حالا به ۶۱ درصد رسیدیم که این رقم طی چند ماه آینده به ۸۰ درصد خواهد رسید و امسال چهار دستگاه پژو۳۰۱ در ایران تولید خواهد شد که این رقم در سال ۱۴۰۰ به یکصد هزار دستگاه میرسد.
منصوری در مورد همکاری با شرکتهای سازنده قطعات نیز گفت: برای این پروژه ۱۹۸ سازنده مورد بررسی قرار گرفتند که با ۹۶ سازنده قرارداد منعقد شده و با در نظر گرفتن شرکتهای همکار با این سازندگان، در مجموع ۳۰۰ سازنده درگیر پروژه پژو۳۰۱ خواهند بود.
نظرات