شبکه توزیع فرسوده، عامل اتلاف انرژی کشور است

شبکه توزیع فرسوده، عامل اتلاف انرژی کشور است
تیر ۲۹, ۱۳۹۸
115 بازدید

در شبکه های توزیع به دلیل اینکه فرسوده اند شاهد هدر رفت هستیم. در بحث آب و برق این هدر رفت بیشتر است. در شبکه توزیع برق نوع کابل هایی که استفاده شده و عدم عایق بندی مناسب باعث پرت انرژی می شود. در کل شبکه توزیع در کشور فرسوده است و در برخی مواقع […]

در شبکه های توزیع به دلیل اینکه فرسوده اند شاهد هدر رفت هستیم. در بحث آب و برق این هدر رفت بیشتر است. در شبکه توزیع برق نوع کابل هایی که استفاده شده و عدم عایق بندی مناسب باعث پرت انرژی می شود. در کل شبکه توزیع در کشور فرسوده است و در برخی مواقع شبکه توزیع ۲۰ ساله است و در سال های اخیر هم بهسازی، نوسازی و جایگزینی انجام نشده و همین امر موجب هدر رفت انرژی شده است.
رمضانعلی سبحانی فر نماینده سبزوار و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با اعتدال، با انتقاد از الگوی مصرف در کشور، به لزوم اصلاح آن اشاره کرد و گفت: اصلاح الگوی مصرف به عوامل مختلفی بستگی دارد. یک عامل فرهنگسازی است و عامل دیگر تغییر در معماری و نوع المان های ساخت است.
وی ادامه داد: اغلب کشورهای خارجی به منظور جلوگیری از هدر رفت گرمایش و سرمایش از پنجره های دو جداره استفاده می کنند اما فرهنگ ساخت ما در حال حاضر به این شکل نیست و شاهد پرت انرژی بسیار هستیم. در ساخت دیوار هم عایق بندی ها رعایت نمی شود.
این نماینده مجلس تاکید کرد: در فرهنگ استفاده مستقیم از انرژی ها به دلیل اینکه انرژی ارزان است شاهد هدر رفت آن هستیم. هر چیزی که ارزان باشد حیف و میل آن در کشور زیاد است.
سبحانی فر با اشاره به اتلاف انرژی و آب در شبکه توزیع، گفت: در شبکه های توزیع به دلیل اینکه فرسوده اند شاهد هدر رفت هستیم. در بحث آب و برق این هدر رفت بیشتر است. در شبکه توزیع برق نوع کابل هایی که استفاده شده و عدم عایق بندی مناسب باعث پرت انرژی می شود. در کل شبکه توزیع در کشور فرسوده است و در برخی مواقع شبکه توزیع ۲۰ ساله است و در سال های اخیر هم بهسازی، نوسازی و جایگزینی انجام نشده و همین امر موجب هدر رفت انرژی شده است.
او در خصوص برنامه دولت برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در شبکه توزیع، تاکیدکرد: شرایط اقتصادی ما خیلی خوب نیست که بخواهیم بگوییم نوسازی ها از هم اکنون آغاز شود اما دولت باید نوسازی و بهسازی شبکه توزیع را در دستور خود قرار دهد. اگر چه در حال حاضر در بخش آب اعتباراتی در نظر گرفته شده و به دنبال بازسازی شبکه های آب هستند.