عرضه زعفران بی‌کیفیت بازار محصول ایرانی را مختل می‌کند

عرضه زعفران بی‌کیفیت بازار محصول ایرانی را مختل می‌کند
مرداد ۲۳, ۱۳۹۸
143 بازدید

سخنگوی فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس، گفت: در برخی موارد زعفران بی کیفیت را با زعفران ایرانی ترکیب می‌کنند که موجب بروز اختلال در بازار محصولات ایرانی می‌شود. رمضانعلی سبحانی فر سخنگوی فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص میزان تولید و خروج غیر […]

سخنگوی فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس، گفت: در برخی موارد زعفران بی کیفیت را با زعفران ایرانی ترکیب می‌کنند که موجب بروز اختلال در بازار محصولات ایرانی می‌شود.
رمضانعلی سبحانی فر سخنگوی فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص میزان تولید و خروج غیر قانونی این محصول از کشور، گفت: زعفران منحصر به فرد ایران است و بیش از ۹۰درصد این محصول به میزان ۵۰۰ تن در داخل کشور تولید می‌شود و بیش از یک و ۴ دهم میلیارد دلار برای کشور ارزآوری دارد.

هیچ کشوری در زمینه تولید زعفران توان رقابت با ایران را ندارد
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هیچ کشوری در زمینه تولید زعفران توان رقابت با ایران را ندارد، ادامه داد: در مقطعی از زمان صنعت بسته بندی زعفران در ایران وجود نداشت به همین دلیل این محصول به صورت فله از کشور خارج می‌شد تا در کشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا بسته بندی شود.

کمبودن حجم زعفران قاچاق این محصول را تسهیل می‌کند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حال حاضر صنعت و برند بسته بندی زعفران در اختیار تولید کنندگان قرار دارد اما به دلیل کم بودن حجم این محصول به راحتی از کشور قاچاق می‌شود، عنوان کرد: قاچاق زعفران و عدم بازگشت ارزش افزوده آن خسارت بزرگی به کشور وارد می‌کند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشورهای دیگر فرآوری لازم برروی زعفران صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: در برخی موارد زعفران بی کیفیت را با زعفران ایرانی ترکیب می‌کنند که موجب بروز اختلال در بازار محصولات ایرانی می‌شود.

حذف واسطه‌ها و قاچاقچیان هدف اصلی فراکسیون زعفران
سبحانی‌فر در پایان با تاکید بر اینکه فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس شورای اسلامی قصد دارد تا دست دلالان و قاچاقچیان را از بازار زعفران کوتاه کند، خاطرنشان کرد: از جمله اهداف دیگر فراکسیون زعفران مجلس خرید تضمینی، حذف واسطه‌ها و فرآوری بیشتر و بهتر زعفران ایرانی در داخل کشور است./