لزوم قرارگیری سبزوار در مسیر انتقال آب از دریای عمان به خراسان

لزوم قرارگیری سبزوار در مسیر انتقال آب از دریای عمان به خراسان
آذر ۹, ۱۳۹۸
141 بازدید

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز‌ گفت: این همایش در شرایطی برگزار شده که نگرانی مسئولان کشوری برای کمبود آب و خشک سالی در چند دهه گذشته برگزار شده اما نکته مهم این است که شرایط حوزه آبی ما نسبت به سایر کشور متفاوت تر است. به گزارش پورتال خبری علی‌سبحانی‌فر، نخستین همایش […]

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز‌ گفت: این همایش در شرایطی برگزار شده که نگرانی مسئولان کشوری برای کمبود آب و خشک سالی در چند دهه گذشته برگزار شده اما نکته مهم این است که شرایط حوزه آبی ما نسبت به سایر کشور متفاوت تر است.
به گزارش پورتال خبری علی‌سبحانی‌فر، نخستین همایش ملی راهبرد‌های سازگاری با کم آبی در مناطق خشک و نیمه خشک در روز سه شنبه ۲۸ آبان‌ماه با حضور نماینده دیار #سربداران در مجلس شورای اسلامی، کلانتری معاون رئیس جمهور و‌ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرکل محترم دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو، فرماندار ویژه سبزوار و‌ جمعی از مدیران استانی و شهرستانی در محل دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه اگر به شمال و غرب کشور برویم، مشاهده می‌شود که در این مناطق آب های سطحی وجود دارد اما در منطقه این موضوع وجود ندارد و از آب‌های زیرزمینی بهره می‌بریم، افزود: با توجه به کاهش منابع آبی، نگران تامین آب برای آیندگان هستیم و با برگزاری اینگونه همایش‌ها، سمینار‌ها و‌کارگاه‌های تخصصی، به دستاورد‌های خوبی در این حوزه می‌رسیم.
علی‌سبحانی‌فر ادامه داد: همچنین باید بتوانیم فرهنگ مصرف آب در جامعه را بیشتر از گذشته گسترش دهیم و دو‌ بخش مدیریت بر آب و‌ مدیریت مصرف آب را در دستور‌کار دهیم.
وی بیان کرد: خوشبختانه در شهرستان سبزوار به قانون برنامه پنجم توسعه توجه شده و بیش از ۹۸ درصد چاه‌های کشاورزی دارای کنتور هوشمند هستند اما نگرانی در این زمینه است که مدیریت مصرف آب به کشاورزان داده نشده و‌ در کشت پاییزه دچار مشکل شوند.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یک سوم منطقه سبزوار کوهستانی و کوهپایه‌ای است و‌ آب‌های روان به صورت سیلاب عبور می کند و مسئولان باید به موضوع آبخیزداری و آبخوانداری توجه کنند، گفت: در ۴۰ سال گذشته در منطقه بفره سبزوار آبخیزداری و‌ آبخوانداری اجرا شده و‌ اکنون با حجم تخریب صورت گرفته شده متاسفانه کسی پاسخگو نیست.
سبحانی‌فر افزود: ۱۵۰ میلیون دلار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری از سوی مجلس اختصاص یافته که در همین راستا باید به منطقه بفره سبزوار توجه شود.
وی بیان کرد: درحال حاضر موضوع انتقال آب از دریای عمان به خراسان مطرح است و به صورت جدی در کمیسیون کشاورزی و وزارت نیرو در دستور کار قرار دارد.
سبحانی‌فر یادآور شد: با توجه به اینکه سبزوار در منطقه خشک است، انتظار داریم در مسیر انتقال آب قرار گیرد.