آخرین جزییات از فیلترینگ تلگرام طلایی

آخرین جزییات از فیلترینگ تلگرام طلایی
خرداد ۲۹, ۱۳۹۷
155 بازدید

    هنوز تب و تاب فیلتر تلگرام در کشور نخوابیده است و برخی با استفاده از فیلترشکن به حضور خود در این شبکه اجتماعی که به دستور یک بازپرس فیلتر شد، ادامه می‌دهند. طبیعی است مسدود کردن دسترسی به تلگرام با آن حجم مخاطب بی حاشیه نیست و هنوز امید به رفع فیلتر آن […]

 

 

هنوز تب و تاب فیلتر تلگرام در کشور نخوابیده است و برخی با استفاده از فیلترشکن به حضور خود در این شبکه اجتماعی که به دستور یک بازپرس فیلتر شد، ادامه می‌دهند.

طبیعی است مسدود کردن دسترسی به تلگرام با آن حجم مخاطب بی حاشیه نیست و هنوز امید به رفع فیلتر آن هست. چندی قبل برخی از تلگرام طلایی سخن گفتند و به دیگران توصیه می‌کردند که اقدام به نصب آن کنند. ماجرا زمانی جدی شد که ۱۹ خرداد حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «وزیراطلاعات در ضیافت افطاری اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و جمعی از نمایندگان مجلس عنوان کرد که تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و اکنون ۲۵ میلیون عضو دارد و قانونی است.» این موضوع در شرایطی مطرح شد که وزارت ارتباطات در نخستین روزهای خرداد در اطلاعیه‌ای درباره استفاده از نسخه‌های فارسی پیام‌رسان تلگرام توضیح داد و اعلام کرد: «با توجه به انتشار برخی اخبار نادرست در خصوص نسخه‌های فارسی پیام‌رسان تلگرام که موجب ایجاد سردرگمی در بین کاربران شده است به منظور تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رساند: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون هیچگونه سروری در اختیار تلگرام و یا نسخه‌های غیررسمی آن قرار نداده است و آنچه از امکانات وجود داشته با ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی، در اختیار پیام‌رسان‌های بومی مجاز قرار گرفته است. مرکز ماهر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گزارشی در بهمن ماه ۹۶، هشدار‌های لازم در خصوص عدم استفاده از نسخه‌های غیر رسمی تلگرام را منتشر کرده است. در متن هشدار مرکز ماهر آمده است: «از آنجا که تلگرام برنامه‌ای متن باز است و هر روز چندین نسخه غیررسمی از آن ایجاد می‌شود، و از طرفی شناسایی و بررسی همه این نسخه‌ها کار مشکلی است، لذا توصیه می‌شود کاربران از نصب هرگونه نسخه غیررسمی و تایید نشده تلگرام خودداری کنند».

 

تلگرام طلایی فیلتر نمی‌شود

دیروز عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه درباره تلگرام طلایی گفت: ظاهرا این نوع تلگرام فیلتر نمی‌شود؛ البته این بدان معنا نیست که ما به بخشی از تلگرام اجازه فعالیت داده و به بخشی اجازه فعالیت ندهیم. او درباره آخرین وضعیت نامه شش وزیر و دو نفر از نمایندگان به دادستان کل کشور برای رفع فیلتر توئیتر، تصریح کرد: هنوز هیچ پاسخی به این نامه داده نشده است. رمضانعلی سبحانی‌فر درباره تلگرام طلایی و شائبه‌های پیرامون آن توضیحاتی ارائه کرد. رمضانعلی سبحانی‌فر درباره تلگرام طلایی گفت: مباحثی درباره این تلگرام مطرح شده که براساس برخی اظهارنظرها تلگرام طلایی با زبان فارسی بر روی تلگرام اصلی نصب شده است اما درباره کم و کیف فعالیت آن اطلاع کافی در دست نیست. نماینده مردم سبزوار در مجلس افزود: مشخص نیست که سرورهای تلگرام طلایی در کدام کشور است. رئیس کمیته ارتباطات کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا تلگرام طلایی فیلتر می‌شود یا خیر، افزود: ظاهرا این نوع تلگرام فیلتر نمی‌شود؛ البته این بدان معنا نیست که ما به بخشی از تلگرام اجازه فعالیت داده و به بخشی اجازه فعالیت ندهیم.

 

نامه به دادستان؛ بی‌پاسخ

عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه همچنین درباره آخرین وضعیت نامه شش وزیر و دو نفر از نمایندگان مجلس به عنوان اعضای این کمیته به دادستان کل کشور برای رفع فیلتر توئیتر، تصریح کرد: هنوز هیچ پاسخی به این نامه داده نشده و به جواب نرسیده است. وکیل ملت